اخبار و دستاورد ها

آرشیو خبرها

حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در دانشگاه اراک

حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در دانشگاه اراک

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک؛ دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست با هیئت رئیسه دانشگاه و دانشکده های دانشگاه اراک اظهار داشت: انسجام و نزدیکی خوبی در میان مدیران آموزشی عالی شهر دیده می شود که البته این نزدیکی هم کلیشه ای نیست و از قبل وجود داشته است.

وی افزود: مشکلاتی وجود دارد که این موضوع طبیعی است که در تمام کشور هم این مشکلات وجود دارند و وظیفه ما این است که راه حل برای برطرف کردن این مسائل پیدا کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: سیاستگذاری ها بلند مدت نیستند و تغییر می کنند اما بحث عدم تداوم وجود ندارد و ماهیت کلی اینگونه است.

برومند بیان کرد: در حدود دو یا سه سال است که همه به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه ها باید وارد عرصه توسعه فناوری شوند و تجاری‌سازی شکل بگیرد و از طرف دیگر هم دولت توان سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال را ندارد پس راهی جز توسعه کارآفرینی وجود ندارد و مفهوم کارآفرینی این است که زمانی که دانشجو در دانشگاه ما در حال تحصیل است یاد بگیرد که چگونه ایده خود را پیش ببرد و برای خود و دیگران ایجاد اشتغال کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روحیه نقد خوب است اماباید روحیه طراحی پیدا کنیم و تنها نظر خوب و بد برای مسیرها ندهیم بلکه راهکار برای تغییر مسیر داشته باشیم چون راهکارها شنیده می شود و بررسی لازم بر آنها انجام می گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در راستای آیین‌نامه‌های اجرایی باید رویکرد خود را تغییر دهیم و به گونه ای باشد که اختیارات لازم در اختیار دانشگاه ها قرار بگیرد و مراکز تحقیقاتی ساختار راهبردی داشته باشند که هر زمان که نیاز بود آنها را ایجاد و یا از بین ببریم.

برومند خاطرنشان کرد: پژوهش باید برای مردم باشد و در زندگی آنها تاثیر بگذارد چون اگر نتیجه‌ای برای زندگی مردم ایجاد نکند هیچ ارزشی ندارد و اگر نتیجه نداشته باشد مردم برای پژوهش ارزش قائل نمی شوند.

وی اضافه کرد: منابع خوبی برای انجام اقدامات لازم وجود ندارد و بسیار محدود است اما اگر هوشمندانه از همین منابع محدود استفاده شود می توان بقیه را وادار کرد که منابع خود را در این زمینه وارد کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری تصریح کرد: قبول دارم که بودجه به شکل عادلانه تقسیم نمی شود و تا جایی هم که بتوانیم اقدامات لازم را انجام می دهم و اعتقاد من هم این است که آنهایی که بودجه زیاد دارند حتما اقدامات خوب هم انجام نمی‌دهند اگر چه پول مهم است اما مهم تر این است که کار چگونه انجام شود و خروجی آن چگونه است.

برومند بیان کرد: از سال 78 تا امروز هیچ پولی توسط دولت برای تجهیرات دانشگاه‌ها وارد نشد و دولت این توانایی را هم ندارد که بودجه در این راستا وارد کند.

وی با اشاره به وام جایکا ادامه داد: در چهارچوب وام جایکا همکاران ما به سمتی رفتند که این وام را در مناطق توزیع کنند و به جای اینکه تقسیم شدا و در زمینه تجهیزات عیر قابل استفاده شود صرف ایجاد آزمایشگاه های ملی و مرکزی شود اما در آخرین جلسه که با جایکا برگزار شد نظر جایکا این بود که برای اینگونه موارد وام نمی دهند بلکه وام به پروژه هایی تعلق می گیرد که در راستای برطرف کردن مشکلات اجتماعی کشور است که بتواند فردا ادعای همکاری در مشائل کشور را داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری عنوان کرد: ما می دانیم که در یک دانشگاه نسل 3 فرآیند پژوهشی و فناوری یک فرآیند غالب است و آموزش در خدمت پژوهش قرار دارد  و نیرویی باید تربیت شود که به درد پژوهش‌های مورد بخورد.

برومند خاطرنشان کرد: در دانشگاه نسل سه گروه‌های پژوهشی نقش نخست را دارند و آن زمان گذشته که اساتید به تنهایی کار انجام دهند بلکه الان تیم است که کار انجام می دهد.


دانشکده ها

ویدیو ها