اخبار و دستاورد ها

آرشیو خبرها

مصاحبه با دکتر سلیمان نژاد معاون محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی

مصاحبه با دکتر سلیمان نژاد معاون محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 

مصاحبه با دکتر سلیمان نژاد معاون محترم آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 

پروفسور محمد سلیمان نژاد، متولد 1351 است که دوران پر افتخاری را در کارنامه خود دارد. ایشان سال 1370 وارد دانشگاه اصفهان در رشته شیمی محض شدند و سال 74 دوره ی کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه شیراز در رشته کوانتوم و در سال 81 در همان دانشگاه مقطع دکتری خود را گذرانده اند، شایان ذکر است وی دوره ی فوق دکتری خود را در دانشگاه اسلو نروژ گذرانده است.

-  با سلام، در ابتدا لطفا معرفی کاملی از خود و سوابق کاریتان شرح نمایید.

اینجانب در سال1370برای تحصیل در رشته شیمی محض وارد دانشگاه اصفهان شدم و در سال 1374 در مقطع کارشناسی ارشد در رشته کوانتوم در دانشگاه شیراز قبول شدم، پس از پایان دوره ی کارشناسی ارشد در سال1381در همان دانشگاه در مقطع دکتری ادامه ی تحصیل دادم. تا کنون بیش از 200 مقاله ISI از بنده به چاپ رسیده است، از سال 82 تا به حال مشغول فعالیت های آموزشی و پژوهشی هستم و در رشته ی شیمی-فیزیک با درجه ی استاد تمامی به امر تدریس و مشاوره دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت دارم و تا به امروز استاد راهنمای 8 دانشجوی دکتری بوده ام.

- برنامه ی جنابعالی برای تعالی و پیشرفت حوزه آموزش دانشگاه چیست؟

برای رسیدن به یک برنامه ی خوب باید آسیب شناسی کرد و ضعف ها را شناسایی کنیم. تا کنون با مجموعه ای که با آن ها در حال همکاری هستیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی کردیم که به سه الویت رسیدیم.

جهت دهی پایان نامه ها یکی از الویت های مهم این حوزه می باشد و بایستی پایان نامه ها  در دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری جهت دهی شوند به این معنا که پایان نامه ها  باید تقاضا محور باشند و بتوانند مسائل و مشکلاتی از جامعه را حل کنند، بنابراین انجام پایان نامه ای که مسئله ای از جامعه را حل نکند توجیهی ندارد، حتی اگر می خواهیم کار بنیادی انجام دهیم، کار آکادمیک و علمی باید منجر به یک مقاله ای با کیفیت شود، زیرا تکنولوژی ماحصل مقالات و کارهای علمی باکیفیت می باشد.

در بحث آمایش سرزمین، رفتن به سمت و سوی رشته های فرا رشته ای و بین رشته ای بسیار حائز اهمیت است، برخی از رشته ها ممکن است مانند گذشته مخاطب نداشته باشند که از برنامه های این حوزه ساماندهی همین رشته ها است.

الویت دیگر این حوزه کاهش هدفمند و هوشمند اساتید حق التدریس دانشگاه است. تعداد اساتید حق التدریس این دانشگاه بسیار زیاد است. دانشگاه اراک در مقایسه با 4 سال گذشته 56 درصد رشد در جذب اعضای هیأت علمی داشته و  این در حالی است که بسیاری از نیازهای آموزشی مرتفع شده است و ما باید از پتانسیل داخلی نیروهای ثابت استفاده کرده و مدرسین حق التدریس را سامان دهی کنیم.

- ایشان آماری از تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه نمودند که به شرح ذیل می باشد:

 

سال

ارشد

دکتری

951

1085

64

961

1271

90

رشد

14.63%

28.8%

 

- سیاست های حوزه های آموزشی و تحصیلات تکمیلی در ارتباط با پذیرش و هدایت دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی چگونه است؟

هدف دانشگاه افزایش کمی و کیفی دوره های تحصیلات تکمیلی است به این معنا که نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تعداد کل دانشجوها در حالت ایده آل باید 45درصد باشد و از هر 100 دانشجو تعداد 45 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشته باشیم، پیشرفت در این زمینه یکی از پارامترهای مهم این حوزه می باشد.

- لطفا به برنامه های حوزه ی خود برای ارتقای سطح کیفی هیأت علمی اشاره نمایید.

اصلاح هرم هیأت علمی از پارامترهای بسیار مهم حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی است و یکی از برنامه های آتی این حوزه، ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیأت علمی به استاد تمام یا دانشیار می باشد. بنابراین معاونت آموزشی در تلاش است که شرایطی فراهم شود تا این امر تسریع گردد تا هرم اعضای هیأت علمی اصلاح شود.

ضمناَ از برنامه های آتی حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دریافت مجوز رشته های جدیدی مانند رشته ی  گرافیک، مدیریت صنعتی و ... است و نهایتاً افزایش تعداد دانشکده هاست که این امر اعتبار بودجه ای و اعتبار علمی برای دانشگاه اراک به همراه دارد.

- چه موانع و مشکلاتی در مسیر حوزه ی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در پیش رو دارید؟

آموزش مجازی در سیستم آموزشی ما ضعیف است و شیوه های آموزشی ما نوین نیست و متأسفانه به همان روش های کلاسیک و سنتی وفاداریم در صورتی که در سیستم های پیشرفته آموزشی الزام حضور دانشجو مطرح نیست و شیوه های آموزش مجازی بسیار پرکاربرد است که باعث کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت در آموزش می شود.


دانشکده ها

ویدیو ها