نشست هم اندیشی اساتید دانشکده های علوم انسانی، ادبیات و زبان ها و علوم اداری با معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی و پژوهشی و فناوری دانشگاه

نشست هم اندیشی اساتید دانشکده های علوم انسانی، ادبیات و زبان ها و علوم اداری با معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی و پژوهشی و فناوری دانشگاه

در ابتدای جلسه دکتر دسترنج سرپرست دانشکده علوم انسانی بیان داشتند: با عنایت به وجوه اشتراک مسائل آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم انسانی، زبان ها و علوم اداری و اقتصادی این جلسه ترتیب داده شده است .

در ادامه جلسه معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اظهار داشتند : همه ما علاقمند هستیم شنونده انتقادات و پیشنهادات باشیم و دغدغه اعتلای دانشکده های علوم انسانی را داریم و مدعی عرایض اقداماتی است که در چندماه گذشته انجام شده است و همچنین اتفاقاتی که بزودی در ماه های آینده انجام خواهد شد.

دکتر صفی خانی در ادامه افزود: در آذرماه یک کنفرانس وزین را در پیش روخواهیم داشت با عنوان تحول در علوم انسانی و همچنین در آبان ماه نیز با زحمات گروه روانشناسی کنفرانس روانشناسی را خواهیم داشت. در چند ماه گذشته اهم دغدغه های بنده کرسی های نظریه پردازی بوده که خروجی های آن را ملاحظه می فرمایید. همچنین دربحث انتشارات که استقلال ایجاد شده است و فرآیند های آن نیز تسهیل گردیده و اصلی ترین سهم را عزیزان ما در دانشکده علوم انسانی داشته اند.

ایشان در ادامه جلسه  به بیان دغدغه های موجود پرداختند و اظهار داشتند:

یکی از مظلومیت های این سه دانشکده بحث گرنت است یک تصور ناصحیح که در لایه های دانشگاه وجود دارد مختص نمودن گرنت به  دانشکده های علوم پایه، فنی و  مهندسی و کشاورزی است که این تفکر اشتباه است .همچنین سقف گرنت برداشته شده است که حدود 15 میلیون بوده حتی تا سه برابر این مبلغ هم امکان وجود دارد هرچه دوستان کار کنند و خروجی پژوهشی داشته باشند به ازای آن گرنت تقدیم خواهد شد و در بحث نقد کردن گرنت که با فاکتور انجام می شد و این موضوع در شان اعضای هیات علمی نبود بنابراین حذف گردید.

دکتر صفی خانی در ادامه افزود: در جلسه تصویب آیین نامه گرنت خیلی  علاقمند بودیم نظر خود گروه های آموزشی تامین شود.پیشنهاد ما این است که ان شاءالله پرقدرت در این زمینه وارد شوند و هر امر، دستور و ابهامی داشتند در خدمت شما هستیم دغدغه دیگر در حوزه علوم انسانی ارتباط با جامعه است البته در سال های اخیر شرایط قدری بهتر شده و عمیقا اعتقاد داریم که ظرفیت بالقوه 10 برابر وضعیت موجود است اگر چه در ماه های گذشته اتفاقات خیلی خوبی افتاده  همین امروز ما قرارداد های چندده میلیونی در همین سه دانشکده داریم و نفع اول این گسترش طبیعتا با خود اعضای هیات علمی است به جهت مالی و چه به جهت علم نافع و چه به جهت ارتباطات سالمی که ایجاد می گردد .

ایشان در پایان سخنان به موضوع  پایان نامه های تقاضا محور پرداختند و اظهار داشتند : آیین نامه آن در روزهای پایانی سال گذشته تصویب و ابلاغ شد که المان های متعدد تشویقی وجود دارد از پایه تشویقی تا حق التدریس و گرنت بیشتر

در ادامه جلسه معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی بیان داشتند :

ما امروز در یک بزنگاه تحول در دانشگاه قرارگرفته ایم، دانشگاه ها خیلی وقت است که به بازتعریف خود فکر می کنند و بروز این پاندمی این موضوع را سرعت بخشید و در اول مهر با این چالش روبرو هستیم که آیا آن نگاه سابق از طرف دانشجو و اساتید به دانشگاه برقرار است  یا خیر،  برخی از اساتید دیگر به حضور در دانشگاه عادت ندارند و فناوری های جدید خیلی از فرایند ها را تحت تاثیر قرارداده اند و این بحث داغ است که ما به دوران قبل برگردیم یا خیر

از دیدگاه برخی دانشجویان در نظرسنجی انجام شده دانشگاه دیگر در اولویت اول نیست دانشجویان این فرصت را پیدا کرده اند حتی دانشجویان سال اول به بازار ورود پیدا کنند و کسب درآمد انجام دهند الان به دنبال این هستند که دانشگاه را در زمان های خارج از زمان کار و اداره دنبال کنند و این موضوع کار را سخت می کند .

دکتر شاه منصوری در ادامه افزود: گفته شده در سال 2030 حدود 80 درصد مشاغل که هنوز ابداع نشده و خیلی نزدیک به دانشگاه هستند و این نقش دانشگاه را پررنگتر می کند و به این سرعت تحولات که نگاه می شود ترسناک به نظر می رسد و اینکه ما این توانایی را داریم که متناسب با نسل جدید دانشجویان که وارد دانشگاه می شوند خودمان را تطبق دهیم ؟ و این نسل جدید در آینده ممکن است 36 ساعت کار انجام دهند و این قابلیت را دارند که همزمان چند کار را پیش ببرند و این بستر ما که خیلی نزدیک به سنتی است شاید پاسخگوی نیاز آنها نباشد این موضوع ما را به فکر برد که به سراغ طرح دانشگاه جدید برویم و در این زمینه کارگروهی تشکیل شد و به سمت تاسیس دفتر دانشگاه آینده رفتیم که توسط وزیر محترم افتتاح گردید و رسما کار شروع شد و پروپزال هم در این خصوص به ستاد وزارت ارائه شد و دانشگاه اراک را به عنوان محور پایلوت برای تحول در آموزش به طور خاص و در واقع عضو کارگروه دانشگاه آینده معرفی کردند و هم اکنون فعالیت هایی در حال انجام است و امیداورم که بتوانیم کاری انجام دهیم از این فضا و فاصله ای که در این دو سال بین ما و بازار و جامعه ایجاد شد را از بین ببریم

 ایشان در پایان سخنان بیان داشتند: یکی از نکاتی که مدنظر ما است شکستن این فضای اداری است و برویم به سمت اینکه نزدیک شویم به ساختار آکادمیک و در آن چارچوب، برنامه ها را تا جایی که ممکن است اجرا کنیم و به سمت دانشگاه آینده حرکت نماییم .و در این خصوص بتوانیم از همفکری و خرد جمعی همه عزیزان استفاده کنیم .

در ادامه جلسه مدیران گروه های آموزشی و همچنین اعضای هیات علمی دانشکده های مذکور به بیان مسائل، دغدغه ها و مشکلات موجود پرداختند.

 

 

 

 

آدرس کوتاه :