.

اخبار و دستاورد ها

آرشیو خبرها
« بازگشت

مراسم تقدیر از مهندسین فناور برتر استان مرکزی

مراسم تقدیر از مهندسین فناور برتر استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک، مراسم تقدیر از فناوران برتر استان مرکزی روز یکشنبه 16 اردیبهشت در دانشگاه اراک برگزار گردید. آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در همایش تقدیر از مهندسان فناور برتر استان مرکزی افزود: تربیت دانش آموختگان دانشگاهی بر اساس نیازهای روز جامعه و صنایع، انتقال دستاوردهای دانشگاهی به صنایع و بهره گیری از ظرفیت صنایع در راستای تحقیق و پژوهش در واحدهای علمی، کلید پیشرفت کشور است.
وی تربیت نیروی کار آمد، لایق، دلسوز و با انگیزه را از جمله عوامل توسعه صنایع، ایجاد اشتغال دانست و ادامه داد: مسئولان و نخبگان علمی ایران اسلامی باید با همت و فداکاری و تربیت نیروهای کارآمد زمینه پیشرفت و توسعه کشور را در همه زمینه ها از جمله آی تی فراهم کنند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی فرصتی برای تحقیق و توسعه در کشور فراهم شده است که باید از این فرصت در راستای تعالی و پیشرفت بهره گیری شود.
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: ایران اسلامی جز چهار کشور نخست تربیت کننده مهندس در حوزه های مختلف بوده و از ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی در حوزه های مختلف آی تی، صنایع و کشاورزی برخوردار است که با بهره گیری از این ظرفیت ها می تواند در بسیاری از علوم دنیا سرآمد باشد.
سید علی آقازاده افزود: با مدیریت صحیح و بهره گیری از این ظرفیت ها در حوزه های مختلف صنعتی و کشاورزی می توان کشور را به یکی از قطب های صادرکننده علوم و تجهیزات علمی تبدیل و زمینه درآمدهای اقتصادی و پیشرفت را فراهم کرد.
وی گفت: برخی از مشکلات موجود در جامعه تنها مربوط به عوامل خارجی نبوده و ناهماهنگی دستگاه ها در بعضی زمینه ها مشکلاتی را به همراه دارد که نیاز است با هماهنگی هرچه بیشتر زمینه رفع این مشکلات فراهم شود.
استاندار مرکزی گفت: دستگاه های مختلف باید با هماهنگی هرچه بیشتر با یکدیگر زمینه رشد و پیشرفت کشور، رفع مشکلات جامعه و ایجاد اشتغال برای جوانان را فراهم کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: این استان سال 94 در حوزه تحقیق، توسعه و فن آوری رتبه بیست و هشتم را در کشور به خود اختصاص داده بود که این رتبه در سال 95 با 25 پله افزایش به رتبه سوم کشور ارتقا یافت و سال گذشته توانست رتبه نخست را در سطح کشور به دست آورد.
محمدرضا حاجی پور افزود: در سال های اخیر در راستای افزایش تحقیق و پژوهش در واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی، آموزش هایی در این راستا برگزار و 110 مدیر با روش های تحقیق و پژوهش آشنا شدند.
وی ارتقای فن آوری، تخقیق و پژوهش در استان را از برنامه های اولویت دار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته یک هزار و 400 نفر ساعت آموزش در حوزه ایجاد شرکت های دانش بنیان در استان برگزار شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: برگزاری این آموزش ها ایجاد 74 شرکت دانش بنیان را به همراه داشت و رتبه استان در این حوزه از رتبه هفت در سال 95 با 2 پله افزایش به رتبه پنج ارتقا یافت.
حاجی پور یاد آور شد: پارسال یک میلیارد دلار کالا از واحدهای تولیدی این استان به خارج از کشور صادر شد که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلار کالا هدفگذاری شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی تربیت مهندسان کارآمد را عامل اصلی توسعه کشور دانست و گفت: تربیت مهندسان باید بر اساس نیاز صنایع و جامعه انجام گیرد.
منوچهر توسطی افزود: اکنون تربیت مهندسان بر اساس بر اساس نیاز صنایع نبوده و این مهم موجب شده است که دانش آموختگان دانشگاهی راهی برای ورود به بازار کار و محیط صنایع نداشته باشند. 
وی ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از نیازهای ضروری برای پیشرفت و توسعه کشور بوده و نیاز است این واحدها این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.
در این نشست تفاهم نامه چهارجانبه در حوزه های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی ما بین سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه پیام نور، انجمن تحقیق و توسعه و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی منعقد شد.
همچنین در این همایش قرارداد آموزشی میان دانشگاه اراک و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی و قرارداد پژوهشی بین دانشگاه اراک و پالایشگاه شازند منعقد شد.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشورر بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد.


دانشکده ها

ویدیو ها