مصاحبه با دكتر سليمان نژاد معاون محترم آموزشي و تحصيلات تكميلي

 

 

 

 

مصاحبه با دكتر سليمان نژاد معاون محترم آموزشي و تحصيلات تكميلي


پروفسور محمد سليمان نژاد، متولد 1351 است كه دوران پر افتخاري را در كارنامه خود دارد. ايشان سال 1370 وارد دانشگاه اصفهان در رشته شيمي محض شدند و سال 74 دوره ي كارشناسي ارشد خود را در دانشگاه شيراز در رشته كوانتوم و در سال 81 در همان دانشگاه مقطع دكتري خود را گذرانده اند، شايان ذكر است وي دوره ي فوق دكتري خود را در دانشگاه اسلو نروژ گذرانده است.

-  با سلام، در ابتدا لطفا معرفي كاملي از خود و سوابق كاريتان شرح نماييد.

اينجانب در سال1370براي تحصيل در رشته شيمي محض وارد دانشگاه اصفهان شدم و در سال 1374 در مقطع كارشناسي ارشد در رشته كوانتوم در دانشگاه شيراز قبول شدم، پس از پايان دوره ي كارشناسي ارشد در سال1381در همان دانشگاه در مقطع دكتري ادامه ي تحصيل دادم. تا كنون بيش از 200 مقاله ISI از بنده به چاپ رسيده است، از سال 82 تا به حال مشغول فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي هستم و در رشته ي شيمي-فيزيك با درجه ي استاد تمامي به امر تدريس و مشاوره دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري فعاليت دارم و تا به امروز استاد راهنماي 8 دانشجوي دكتري بوده ام.

- برنامه ي جنابعالي براي تعالي و پيشرفت حوزه آموزش دانشگاه چيست؟

برای رسیدن به یک برنامه ی خوب باید آسیب شناسی کرد و ضعف ها را شناسایی کنیم. تا کنون با مجموعه ای که با آن ها در حال همکاری هستیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی کردیم که به سه الویت رسیدیم.

جهت دهی پایان نامه ها یکی از الویت های مهم این حوزه مي باشد و بايستي پایان نامه ها  در دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری جهت دهی شوند به این معنا که پایان نامه ها  باید تقاضا محور باشند و بتوانند مسائل و مشکلاتی از جامعه را حل کنند، بنابراین انجام پایان نامه ای كه مسئله ای از جامعه را حل نکند توجیهی ندارد، حتی اگر می خواهیم کار بنیادی انجام دهیم، کار آکادمیک و علمی باید منجر به یک مقاله ای با کیفیت شود، زيرا تكنولوژي ماحصل مقالات و كارهاي علمي باكيفيت مي باشد.

در بحث آمایش سرزمین، رفتن به سمت و سوی رشته های فرا رشته ای و بین رشته ای بسیار حائز اهمیت است، برخی از رشته ها ممکن است مانند گذشته مخاطب نداشته باشند که از برنامه های این حوزه ساماندهي همين رشته ها است.

الويت ديگر اين حوزه کاهش هدفمند و هوشمند اساتيد حق التدریس دانشگاه است. تعداد اساتيد حق التدریس اين دانشگاه بسیار زیاد است. دانشگاه اراك در مقایسه با 4 سال گذشته 56 درصد رشد در جذب اعضای هیأت علمی داشته و  این در حالی است که بسیاری از نيازهاي آموزشي مرتفع شده است و ما باید از پتانسیل داخلی نیروهای ثابت استفاده کرده و مدرسین حق التدریس را سامان دهي كنيم.

- ایشان آماري از تعداد دانشجويان تحصيلات تكميلي ارائه نمودند که به شرح ذیل می باشد:


سال

ارشد

دكتري

951

1085

64

961

1271

90

رشد

14.63%

28.8%

 

- سياست هاي حوزه هاي آموزشي و تحصيلات تكميلي در ارتباط با پذيرش و هدايت دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي چگونه است؟

هدف دانشگاه افزايش كمي و كيفي دوره هاي تحصیلات تکمیلی است به این معنا که نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تعداد کل دانشجوها در حالت ایده آل باید 45درصد باشد و از هر 100 دانشجو تعداد 45 نفر دانشجويان تحصیلات تکمیلی داشته باشيم، پيشرفت در اين زمينه يكي از پارامترهای مهم این حوزه مي باشد.

- لطفا به برنامه هاي حوزه ي خود براي ارتقاي سطح كيفي هيأت علمي اشاره نماييد.

اصلاح هرم هیأت علمی از پارامترهای بسیار مهم حوزه معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي است و يكي از برنامه های آتی این حوزه، ارتقاء مرتبه علمي اعضای هیأت علمی به استاد تمام یا دانشیار مي باشد. بنابراین معاونت آموزشی در تلاش است که شرایطی فراهم شود تا اين امر تسريع گردد تا هرم اعضای هیأت علمی اصلاح شود.

ضمناَ از برنامه های آتي حوزه معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي دريافت مجوز رشته های جديدي مانند رشته ي  گرافیک، مدیریت صنعتی و ... است و نهايتاً افزایش تعداد دانشکده هاست که اين امر اعتبار بودجه ای و اعتبار علمی براي دانشگاه اراك به همراه دارد.

- چه موانع و مشكلاتي در مسير حوزه ي معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي در پيش رو داريد؟

آموزش مجازی در سیستم آموزشی ما ضعیف است و شیوه های آموزشی ما نوین نیست و متأسفانه به همان روش های کلاسیک و سنتی وفاداریم در صورتی که در سیستم های پیشرفته آموزشي الزام حضور دانشجو مطرح نیست و شیوه های آموزش مجازی بسیار پرکاربرد است كه باعث كاهش هزينه ها و افزايش كيفيت در آموزش مي شود.

لینک ارتباط مستقیم با قائم مقام محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

هجدهمين كنفرانس ملي جوش و بازرسي و هفتمين كنفرانس ملي آزمايش هاي غير مخرب

رویدادهای خبری

کانال تلگرام رسمی دانشگاه اراک