آئین تقدیر از پژوهشگران برتر سال 1400

آئین تقدیر از پژوهشگران برتر سال 1400

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک ، آیین تجلیل از پژوهشگران برتر در دانشگاه اراک برگزار شد.

فرزاد مخلص‌الائمه، روز چهارشنبه در نشست اظهار کرد: استان مرکزی قطب صنعت و کشاورزی کشور است و یک چهارم نخبگان کشور از این خطه هستند و با ۲۳۲ رشته و ۶۱ دانشگاه و تعداد زیادی پژوهشکده توان تبدیل به قطب علم و فناوری دارد.
وی بیان کرد: ایجاد کانون‌های فکر و ایده در همه عرصه‌ها محرک پیشبرد امور است و این مهم به عنوان راهبردی جدی در استانداری مرکزی دنبال می‌شود و همه پژوهشکده‌های فعال نیز عضو کارگروه های مربوط به حوزه فعالیت‌های خود خواهند بود.
استاندار مرکزی ادامه داد: آسیب‌های جامعه معلول مسائلی است که نیاز است دلایل بروز و گسترش آن‌ها از سوال در پژوهش‌های دانشگاهی تفکیک شود.

 


 

مخلص الائمه اظهار داشت: مسئله مانعی بین وضع موجود و دستیابی به ایده‌آل‌ها است که از دستیابی و تحقق اهداف جامعه جلوگیری کرده و حتی موجب خطراتی در حوزه‌های سلامت، امنیت و حیات جامعه شود.
وی عنوان کرد: مسائل مبتنی بر علم و دانسته‌ها و دارای چارچوب است و در نظام مسئله‌محوری با اشراف بر وضع موجود تصوری از وضع مطلوب وجود دارد که با شناخت مانع باید برای رفع آن گام برداشت و به سمت وضع مطلوب حرکت کرد.
مخلص‌الائمه گفت: تا زمانی که شناسایی، اولویت‌بندی و نظام‌واره کردن در امور صورت نگیرد، صحبت از رفع مسئله و آسیب‌ها بی‌مورد است.
وی تصریح کرد: اگرچه در تولید علم با محوریت مقاله در کشور رتبه خوبی کسب شده‌ است اما این محتوای تولیدی در سطح انتزاعی دانشگاه‌ها باقی مانده است و قادر به حل مسائل مختلف جامعه نیست.
استاندار مرکزی ادامه داد: سال‌ها است که با افزایش قیمت نفت به‌جای آنکه به حل مشکلات از طریق پژوهش پرداخته شود، با فروش نفت تلاش شده مشکلات حل شود که میزان موفقیت این عمل در همه عرصه‌ها نتیجه‌بخش نبوده است.
رئیس دانشگاه اراک نیز در این آئین گفت: کمیته‌های مختلف علمی و اجرایی در این مرکز آموزش عالی تشکیل شده و دبیرخانه کمیته علمی اجرایی آن دانشگاه اراک است.
حمیدی افزود:  تمام حوزه هایی که به علم و دانش و تحقیق ارتباط دارند در برگزاری این رخداد پژوهشی دخیل بودند.
وی بیان کرد: مسئولیت دبیرخانه تبلیغات و اطلاع رسانی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود که در این راستا تهیه پوستر ، فایل، هماهنگی با صدا و سیما و برنامه های رادیویی تلویزیونی و گزارش های خبری را تقبل کردند و کمیته برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری است که متاسفانه در ۲ سال اخیر برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری مقدور نبود و به صورت مجازی برگزار شد.
رئیس دانشگاه اراک عنوان کرد: این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۹ آذرماه همزمان با هفته پژوهش دایر است.
حمیدی اظهار داشت: معاون جدید فناوری و نوآوری در وزارت علوم به همت وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ایجاد شده و امید ‌می رود منشا خیر و ارتباط تنگاتنگ میان صنعت و دانشگاه شود.
وی یادآور شد: سایتی از سوی وزارت متبوع ایجاد شده و هدف از برقراری آن ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه و تحقق شعار سال با موضوع تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی است و ثبت نیازهای و  پژوهش‌های صنعتی و کاربردی واحدهای صنعتی و دستگاه‌های اجرایی که طبقه تقاضا نامگذاری می‌شود و دانشگاه‌ها و پژوهش‌گاه‌های کشور از طریق آن است.


 

رئیس دانشگاه اراک گفت: از یک دهه قبل اثربخشی دانشگاهها همواره مورد تاکید دولتمردان بوده و به تدریج شرکت های دانش بنیان زیادی ایجاد شدند که مایه مباهات است  و تولیدات آن‌ها در رسانه ها مطرح است و همچنین مراکز نوآوری شکل گرفته که ایده‌های خلاق جوانان را به سمت تولید فناوری و ثروت هدایت می‌کند.

علی خیرالدین" معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در‌ آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه اراک افزود: ایران  به لحاظ تولید فناوری و تبدیل علم به ثروت، تجاری سازی رتبه ۹۵ را داشت که اکنون رتبه ۷۱ در جهان رسیده است و این مهم نشان می دهد متاسفانه نتوانستیم از دانشی که در کشور وجود دارد آنگونه که باید بهره گیری کنیم.
وی تاکید کرد: اکنون ۳ میلیون دانشجو و ۸۰۰ هزار دانشجو در مقطع دکتر و ارشد در کشور تحصیل می کنند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در آمریکا از هر ۵۰۰ پژوهش یک نوآوری ارزشمند خلق می شود در حالی که در ایران از هر ۱۷۰ هزار مقاله اگر بتوانیم یک نوآوری ارزشمند خلق کنیم.


 

خیرالدین بیان کرد: اکثر دانشگاه‌ها به لحاظ اجرای مباحث همسان سازی که اقدامی درست است با مشکلات زیاد مالی مواجه شدند و همواره اولین قربانی هم بخش پژوهش و فناوری است .
وی ادامه داد: کل بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ ، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است و بودجه اموزش و عالی هفت هزارم درصد کل بودجه است که این امر نشان می دهد باید نوع نگرش تغییر کند و در دانشگاهها خلق ثروت کنیم در غیراینصورت با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد و دانشگاه به انزوا کشیده می شود و کاری از پیش نمی رود.
وی تصریح کرد: سهم فناوری از تولید ناخالص ملی سالانه کاهش‌می یابد و این رقم سه درصد پیش‌بینی شده بود که به ۴۳ صدم درصد کاهش یافته است و این نشان می اهد دانشگاهها سهم زیادی از تولید ناخالص ملی ندارند.
 خیرالدین بیان داشت : سل اول دانشگاه ،آموزش محور بودند که محور اصلی دانشگاه است و اصلی ترین وظیفه دانشگاه ، خلق  دانشجویان و مدیران آینده ساز است.
وی افزود: نسل دوم پژوهش و نسل سوم دانشگاههای کارافرین هستند که در این بخش دانشگاههای فناوری و مراکز رشد ورود کردند و در نسل چهارم نیز دانشگاه باید در قبال جامعه پاسخگو باشد و نمیتوانند به صورت جزیره ای فعالیت کند.
معاون فناری و نوآوری وزارت علوم گفت:  هوش مصنوعی که مورد تاکید رهبری است و در چندسال اتی هوش مصنوعی در بحث علم به طور حتم سیطره پیدا می کند.
خیرالدین بیان داشت:  باید ۲۵ درصد پژوهش در دانشگاهها بنیادی شود و به صورت مقاله و تولید علم باشد اما در کشور اکثر مقالات و دانش ها به صورت بنیادی است و باید ادعان داشت در کشور به سمت تحقیقات کاربردی نرفتیم و باید در این راستا تعادل ایجاد شود.
وی تصریح کرد: در بخش فناوری آنگونه که باید اقدام عملی انجام نشده و با توجه به اینکه اراک شهر صنعتی و علمی است که می طلبد  موزه فناوری در این شهر ایجاد شود‌.
خیرالدین عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری را در وزارتخانه ایجاد کردیم و ضرورت دارد بیشترین هدف معاونت تجاری سازی دانش و علم ، بسترسازی برای نخبگان و ایجاد گفتمان و اکوسیستم فناوری و نوآوری است که برنامه  های زیادی در این راستا تدارک شده است.
خیرالدین گفت: زیست بوم و مراکر نوآوری ، رشد در استان باید شکل گیرد و در هر شهرستان  یک مرکز رشد ایجاد شود و دانشگاه هم به سمتی حرکت کند که دارای پردیس فناوری شود.
وی با اشاره به اینکه باید ایده را به محصول تبدیل کرد افزود: اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۳ مرکز رشد در سطح کشور فعال است که این مراکز در حال افزایش است.
معاون فناوری و نواوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در بخش تولید و خلق فناوری کوتاهی کردیم و اکنون  تعداد متقاضیان پذیرش به پارکها در حال کاهش است که این مهم تشان میدهد در بخش کارافرینی آنگونه که باید موفق عمل نمی شود.
خیرالدین تصریح کرد: توجه به کارآفرینی و ایجاد مدرسه اشتغال و مرکز هدایت شغلی در استان مدنطر باشد و بین پارک و دانشگاه تعامل بیشتر باشد.
وی گفت: اکنون ۱۶ اتاق فکر در وزارت علوم شکل گرفته است و
نظام ایده ها و نیازها در سامانه جدید ایجاد و شناسایی شده است.
خیرالدین خاطرنشان کرد: با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران پایان نامه ها باید کاربردی شود. و با ایجاد سامانه جدید، مشکلات شهرها و منطقه ها احصا و شناسایی شود چرا که این مهم در کاردبردی کردن پایان نامه ها بسیار موثر است.

 

 

 

 

در این آیین از ۴۵ پژوهشگر برتر استان مرکزی تجلیل شد که ۱۲ نفر از آنان از دانشگاه اراک بودند

 

 

آدرس کوتاه :