بازیابی پل های فرسوده خط راه آهن به وسیله تئوری مکانیک شکست برای نخستین بار در کشور

بازیابی پل های فرسوده خط راه آهن به وسیله تئوری مکانیک شکست برای نخستین بار در کشور


گروه تحقیقاتی مهندسی عمران دانشگاه اراک روش نوینی جهت افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت حمل و نقل پل های راه آهن کشور ارائه کردند.

بازیابی پل های فرسوده خط راه آهن به وسیله تئوری مکانیک شکست برای نخستین بار در کشور

گروه تحقیقاتی مهندسی عمران دانشگاه اراک روش نوینی جهت افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت حمل و نقل پل های راه آهن کشور ارائه کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک، تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک تحت هدایت دکتر مهدی یزدانی عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک به وسیله تئوری شکست روشی برای افزایش بهره وری ظرفیت باری و سرعت حمل و نقل قطار های خط راه آهن ارائه نمودند.
دکتر مهدی یزدانی، سرپرست این تیم تحقیقاتی در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه اراک در شرح روش ارائه شده اظهار کرد:پل های قدیمی راه آهن بیشتر از مصالح بتنی و سنگی ساخته شده اند. یکی از ایرادات اصلی این سازه ها ترک خوردگی در قسمت هایی از پل تحت اثر بارهای سرویس است. در روش های متداول ارزیابی این پل ها  با در نظر گرفتن اثر مستقیم ترک ها وجود ندارد. تئوری مکانیک شکست به عنوان یک ابزار قدرتمند و به روز اثر ترک و نقص را در تحلیل سازه ها لحاظ می نماید .

وی ضمن اشاره به ظرفیت گسترده شبکه راه آهن کشور برای اجرای این طرح گفت : شبکه راه آهن به عنوان زیرساخت ریلی کشور یکی از مهمترین شاخص های رشد اقتصادی محسوب می شود. در شبکه راه آهن تعداد بسیار زیادی پل های قدیمی وجود دارد که این پل ها برای نیازهای زمان های گذشته طراحی شده اند. در سال های اخیر با توجه به نیاز کشور به افزایش باربری و همچنین افزایش سرعت ناوگان ریلی، این پل های قدیمی همواره مورد بررسی قرار گرفته اند تا در صورتی که ظرفیت لازم را داشته باشند این مهم روی دهد. از آنجایی که درشبکه راه آهن کشور در حدود 10 هزار پل قدیمی وجود دارد، با پیشنهاد رویکرد جدید به سرعت می توان در مورد افزایش ظرفیت باربری و افزایش سرعت قطارهای در حال سرویس تصمیم گیری نمود.
دکتر یزدانی افزود: تاکنون از این تئوری برای محاسبه ظرفیت پل های قدیمی استفاده نشده بود، بنابراین در مقاله حاضر برای بار نخست با استفاده از تئوری مکانیک شکست اثر ترک ها به صورت مستقیم در ظرفیت باربری لحاظ شد.
برای اعتبارسنجی روش مذکور از نتایج دو پل که در فاصله 23 و 24 کیلومتری راه آهن قدیم تهران-قم وجود داشته است، استفاده شد.


حضور دانشجویان مقطع کارشناسی در تیم تحقیقاتی ویژگی ارزنده این پژوهش است


سرپرست تیم تحقیقاتی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک، فعالیت دانشجویان مقطع کارشناسی را از ویژگی های ارزشمند این کار دانست و گفت: از اهمیت دیگر تحقیق حاضر، انجام آن توسط دانشجویان کارشناسی است. انجام تحقیقات پژوهشی توسط دانشجویان کارشناسی نه تنها تاکنون در گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک صورت نگرفته است، بلکه حتی در دانشگاه های دیگر نیز به ندرت روی می دهد و این حاکی از وجود دانشجویان خلاق، باانگیزه و توانمند در گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک است که قطعا با هدایت صحیح این عزیزان می توان آینده بسیار روشنی را برای این عزیزان و کشورمان متصور شد.
در مقاله حاضر آقای رنه پانیان به عنوان همکار اینجانب فعالیت کردنده اند، و تیم تحقیقاتی از :
آقای پیمان عظیمی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، آقای رنه پانیان دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران و آقای حسین حبیبی دانشجوی کارشناسی مهندسی عمران تشکیل شده است.
 از دیگر نتایج ارزنده این پژوهش چاپ مقاله در پایگاه ISI  در سطح Q1 است.


روابط عمومی دانشگاه اراک ضمن تبریک به این تیم تحقیقاتی ، موفقیت روز افزون را برای سربلندی ایران اسلامی از خداوند متعال خواستار است.

آدرس کوتاه :