نشست تخصصی" سرآمدی آموزش " در دانشگاه اراک برگزار شد

نشست تخصصی" سرآمدی آموزش " در دانشگاه اراک برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش، نشست تخصصی سرآمدی آموزش روز دوشنبه 2 خردادماه در سالن شهید چمران برگزار شد

در این نشست که به مناسبت گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش برگزار شد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و جمعی از اساتید دانشگاه حضور داشتند.
در ابتدای این نشست دکتر مهران شاه منصوری معاون آموزشی دانشگاه اراک گفت:  با توجه به تأثیرات عمیق پاندمی کرونا، بر دانشگاه و بویژه حوزه ی آموزش، لزوم بازتعریف در برخی مفاهیم و اصول آموزش در دانشگاه ها، ضروری به نظر می رسد. در همین راستا و به منظور توانمند سازی اعضاء هیأت علمی، و ایجاد بستر مناسب برای یادگیری مطلوب و استانداردسازی سنجش، و ارتقای کیفیت آموزشی، اقدام به راه اندازی مرکز یادگیری، آموزش و سنجش (یاس) نموده ایم.
وی ادامه داد: در راستای دستیابی به اهداف برنامه و سند تحول آموزش در دانشگاه اراک و همچنین به منظور ارتقائ و تضمین کیفیت آموزش، ایجاد محیط یادگیری خلاق و جذاب و تربیت دانش آموختگان توانمند و همسو با نیازهای جامعه، راه اندازی مرکزی که بتواند با انجام مطالعات پشتیبان، از برنامه ها و اهداف معاونت آموزشی حمایت کند، ضروری به نظر رسید.
برنامه هایی که قرار است در این مرکز انجام شود حول سه محور یادگیری، جهت ارتقای شایستگی های تحصیلی دانشجویان، آموزش، جهت ارتقای شایستگی های آموزشی اساتید و سنجش، جهت استانداردسازی متدهای سنجش و ارزیابی دانشجویان است.
خدمات مرکز یاس عبارتند از: برگزاری کارگاه های آموزشی، ارائه ی مشاوره ی آموزشی و همچنین نیازسنجی و پژوهش آموزشی. تدوین مدل شایستگی اعضای هیأت علمی، حول شش محورِ شایستگیِ تدریس، ارزیابی، پیشگامی، ارتباطی، روانشناختی و همچنین پاسخگویی، از جمله برنامه های این مرکز است.

در ادامه دکتر باقری، سرپرست مرکز فناوری های نوین آموزشی دانشگاه اراک در رابطه با روش های نوین آموزشی که می توان به کار برد توضیحاتی ارائه نمود. وی با بیان اینکه دوران کرونا باعث غافلگیری اساتید در حوزه آموزش شد گفت: آمادگی لازم در روش های آموزش و سنجش را نداشیم و کرونا باعث شد روش های سنتی که در آموزش به کار گرفته می شد در محیط جدید به کارگرفته شود و به سمت آموزش مجازی سوق داده شویم.

دکتر باقری در ادامه افزود: در طول مدت مجازی شدن آموزش ها، فرصت هایی ایجاد شد و طبق تاکید وزارت علوم دانشگاه ها باید از این ظرفیت موجود استفاده کنند و همچنین استفاده از پلتفرم ها و سامانه کنار گذاشته نشود و به صورت جدی تر برنامه هایی برای بکار گیری موثر ابزارها و این سامانه ها خواهیم داشت.

سپس کارگاه آموزشی با عنوان روش آموزش معکوس با سخنرانی دکتر طوفان نژاد، محقق مهمان دانشگاه استرالیا جنوبی برگزار شد.

 

در پایان نیز از برگزیدگان جشنواره تدریس فناورانه، نوآورانه و خلاق، که سه ماه قبل اطلاع رسانی شده بود، تقدیر به عمل آمد. از میان آثار رسیده به دبیرخانه سه اثر توسط هیأت داوران به عنوان آثار برتر و پنج اثر به عنوان آثار قابل تقدیر، به شرح زیر برگزیده شدند:

دکتر احسان منصوری

دکتر رحیم مرادی

دکتر مرتضی حسنی نسب

دکتر نورالله موسوی

دکتر امیر انصاری

دکتر طلایی

خانم عاطفه اسماعیلی

آقای شهاب مرادی

 

 

summary-address :