نشست هم اندیشی دانشگاه اراک با سازمان فنی و حرفه استان مرکزی

سرپرست دانشگاه اراک : شکل گیری رشته ها حول محور مهارت

نشست هم اندیشی دانشگاه اراک با سازمان فنی و حرفه استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک؛ این نشست روز شنبه 31 اردیبهشت ماه در دانشگاه اراک برگزار شد.

در ابتدای جلسه  مدیر عامل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی به بیان زمینه های همکاری با دانشگاه پرداخته از جمله مرکز TMC (مشاوره هدایت شغلی) که حدود 3 سال پیش آغاز به کار نموده و بایستی مجددا تمدید گردد، ایشان در ادامه اظهار داشتند بایستی ویرایش و بازنگری بر روی عملکرد مرکز داشته باشیم در جهت مهارت افزایی دانشجویان و تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر بحث دانش بنیان؛ با توجه به  وجود امکانات کارگاهی منحصر به فرد در سازمان فنی و حرفه ای از جمله نزدیک به 300 کارگاه آموزشی مجهز در برخی از حرفه ها می توان گفت که در حوزه دانش بنیان هم بتوانیم ورود خوبی داشته باشیم.

دکتر رستمی در ادامه افزود: امسال ( سال 2022) در چین چهل و سومین المپیاد جهانی مهارت برگزار می شود در سطح ملی نیز امسال بیستمین دوره المپیاد ملی مهارت برگزار می شود که فراخوان آن بزودی انجام خواهد شد و افرادی که موفق به کسب رتبه برتر می شوند در فهرست شرکت کنندگان در مسابقات جهانی قرار می گیرند و با توجه به اینکه در دو سال اخیر استان مرکزی خیلی در المپیاد ملی مهارت و به تبع آن در المپیاد جهانی به آن شکلی که شایسته استان بوده هم به جهت  وجود دانشگاهای وزین و همچنین صنایع بزرگ خیلی موفق نبوده ایم که امیدواریم با مدیریت جدید دانشگاه اراک و پیگیری هایی که صورت می گیرد بتوانیم برای دوره بیستم یک ورود قدرتمندانه داشته باشیم.

در ادامه جلسه سرپرست دانشگاه اراک با بیان این موضوع که دانشگاه و سازمان فنی و حرفه ای هر کدام یک وظیفه ذاتی و یک جامعه هدف دارند اما در واقعیت دانشگاه و سازمان فنی و حرفه ای بایستی در هم تنیده شوند پرداخته و بیان داشت: موضوع مهارت ورزی دانش محور از سوی دانشگاه به صورت طرحی به ستاد وزارت عتف منتقل شده است بدین مفهوم که شکل گیری  رشته ها بایستی حول مهارت ها باشد و این موضوع تحت عنوان دانشگاه آینده قرار است بصورت پایلوت در دانشگاه اراک اجرا گردد.

دکتر مجتبی ذوالفقاری در ادامه افزود: سرعت تحولات اینقدر بالاست که بایستی امکان استفاده از دانش و مهارت در لحظه فراهم گردد. ما باید با کمک هم مهارت ها را تخصص محور کنیم، اپراتور، تکنسین و فناور را بایستی از هم تفکیک نمود و  نتیجه همکاری ما تربیت فناور و طراح باشد. همچنین ایشان در ادامه موضوع تاسیس مدرسه مشترک  با عنوان مدرسه دانش محور مهارت محور برای پرورش استعدادهایی که در آینده بتوانند قله های المپیاد های جهانی را کسب نمایند مطرح نمودند که مورد استقبال واقع شد. ایشان در ادامه افزود: ما مخالف آموزش انتزاعی به معنی مطالعه کن شاید در آینده مورد استفاده قرار گیرد هستیم . بایستی آموزش هدفمند برنامه ریزی و اجرا شود که در این زمینه هم کار های زیادی انجام شده است از جمله گروه های دانش آموزی داشتیم که با تعمیراسباب بازی شروع بکار نموده و هم اکنون تجهیزات پزشکی تعمیر می کنند.  همچنین در بحث آموزش کسب و کار نیز دانشگاه می تواند مکمل سازمان فنی و حرفه ای باشد تا در صورت عدم جذب متقاضی در صنعت و جامعه امکان خود اشتغالی برای فرد فراهم گردد. در پایان جلسه دکتر ذوالفقاری اظهار داشت دانش، فناوری و علم ما وارداتی است ما بایتسی از آن استفاده کنیم ولی با صورت مسئله بومی خود.

 

 

آدرس کوتاه :