نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

استرس و مقابله روانشناختی با ویروس کرونا در کودکان:

استرس و مقابله روانشناختی با ویروس کرونا در کودکان:

امروزه تمام اخبار حول محور شیوع کرونا می­ چرخد. خبرهای منفی درباره کرونا، سرعت شیوع آن و تعداد قربانیان مرگ و میرناشی از آن پخش می­ شود. و این اخبار منفی خود ممکن است اثرات منفی بیشتری در قیاس با خود کرونا ایجاد کند. این خبرها و تغییراتی چون محدودیت ارتباط اجتماعی و نگرانیهای مربوط به آن، عوارض روانشناختی جدی برای فرد ایجاد می­کند، به طوری که افراد بزرگسال درگیر اضطراب­هایی می ­شوند که به تبع آن فرزندان را هم درگیر نگرانی­ها و اضطراب­ها خواهد کرد، لذا لازم است روانشناسان به ویژه روانشناسان سلامت برنامه­ هایی جامع برای مدیریت این عوارض و حفظ سلامت روانی برای مردم ارائه کنند.

کرونا ویروس یا کووید 19 یکی از انواع ویروس­های سرماخوردگی است که معمولا­ً علت 10 تا 15 درصد سرماخوردگی ها بوده است. اما این ویروس امروزه تکامل پیدا کرده و به یک ویروس جدید و پیشرفته­ تر تبدیل شده است که با هر دوره علائم متنوعی از آن شناسایی می­شود؛ از جمله ­تب، سرفه، بدن درد، سردرد، عفونت ریوی و . . .

کرونا ویروس یک واقعیت است. همانطور که انکار آن غلط و اشتباه است، بزرگنمایی آن نیز اشتباه است. درست است که این بیماری خطرناک است اما براساس آمار سازمان جهانی بهداشت میزان مرگ و میر ناشی از آن تنها بین 1 تا 3 درصد است. بنابر­این؛ ترس ناشی از آن بیشتر به خاطر اخبار منفی و نگرانی­های مربوط به آن است. نکته مهم درباره این بیماری سهولت سرایت آن است و طبق مطالعات علمی مهمترین راه مبارزه با آن جلوگیری از سرایت آن است. به عبارت دیگر، راه مقابله با این بیماری قطع ارتباطات اجتماعی و تماس­های فیزیکی و یا قرنطینه کردن خودمان است.

این روش­ها مفید و مؤثر است، اما هم نگرانی از کرونا و هم قطع ارتباط با دیگران ممکن است احساسات منفی روان­شناختی در مردم ایجاد کند. این احساسات منفی هم در بزرگسالان و هم کودکان که برای رشد اجتماعی به ارتباط­های اجتماعی نیاز دارند ایجاد می­شود.

 احساسات منفی روانشناختی در کودکان عبارتند از:

  • احساس ترس و نگرانی برای موقعیتی که ناشناخته است؛
  • ترس و نگرانی و اضطراب از دست دادن والدین؛
  • به وجود آمدن وسواس مکرر برای رعایت بهداشت؛
  • تحریک­پذیری و احساس خشم به دلیل نداشتن تخلیه هیجانی؛
  • گریه و بیقراری­های مکرر و گیج شدن در شناخت احساسات فعلی؛

راهکارهای مقابله با ترس و اضطراب کودکان در این شرایط:

به زبان کودک برایش توضیح دهید که رعایت نکات بهداشتی درباره این ویروس تا چه اندازه مهم است و چرا نباید از منزل خارج شوید. حتماً مواظب باشید با توضیح و تأکید خود ترس آنها را افزایش ندهید. کاملاً کودکانه و اندازه درک آن­ها صحبت کنید.

سعی کنید مثل یک همبازی با کودک بازی کنید و حوصله خود را در این زمینه افزایش دهید.

کودکان را در معرض اخبار منفی کرونا قرار ندهید.

با کودکان خود در خانه وقت بیشتری بگذرانید و به فعالیت­های خود در ارتباط با آنها کیفیت بخشید. حداقل در روز نیم ساعت با کودک خود وقت گذرانده و در صورت امکان با آنها بازی کنید.

هنگام بازی برای کودک خود، تکلیف تعیین نکرده، و به کودک خود اجازه ابراز و برونریزی­ هایش را بدهید.

اگر کودک شما درباره ترس و نگرانی­هایش با شما صحبت کرد، تحت هیچ شرایطی او را به خاطر احساساتش، سرزنش نکنید.

در صورت داشتن تکلیف برای کودکان محصل، برای انجام تکالیف کنار آنها بمانید و با حضور خود به آن­ها امنیت بدهید.

با بهبودبخشی روابط خود با سایر اعضای خانواده آرامش و امنیت را به کودک بدهید.

فعالیت­های سرگرم­­­­ کننده با اعضای خانواده را در خانه افزایش داده و از حضور کودک در این فعالیت­ها استقبال کرده و آنها را به این فعالیت­ها تشویق کنید.

فعالیت­های گروهی در خانه طراحی کرده و به کودک فرصت حضور در این کارهاِی گروهی را بدهید.

اگر کودک شما به صورت وسواسگونه به کرونا ویروس فکر می­ کنند، می­ توانید با انجام بازی غولکش و بازی ترکاندن بادکنک موجب حواس­پرتی و کاهش مشغولیت ذهنی آنها شوید و از بروز افکار مزاحم در آنها جلوگیری نمایید.

قسمتی از نگرانی کودکان می­تواند اضطراب از دست دادن والدین باشد. والدین باید فرصتی فراهم کنند تا کودک نگرانیش را ابراز کند و در حین بیان احساس توسط کودک، والدین باید شنونده خوبی باشند و با اشتیاق به صحبت­های کودک گوش کنند و با احساسات وی همدلی نشان دهند.

در صورتی که احساس می­ کنید کنترل هیجانات منفی برای خود و کودکانتان دشوار است حتماً با یک روانشناس یا مشاور ماهر به صورت تلفنی یا مجازی ارتباط برقرار کنید.

 

مرکز مشاوره دانشگاه اراک

تهیه کننده: اعظم حیدری