به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک، مراسم بزرگداشت مقام شامخ معلم روز شنبه 15 اردیبشهت ماه با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه و دکتر باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سایت سردشت دانشگاه اراک برگزار شد. در ابتدا دکتر حمیدی رئیس دانشگاه اراک در این همایش اظهار نمودند: اساتید علاوهبر اینکه در عرصه آموزش سرآمد هستند، در عرصه تحقیق، پژوهش و کارهای تحقیقاتی فاخر و مقالات علمی ارزشمند نیز بسیار جایگاه والایی دارند و نسبت مقالات به اساتید در کشور نسبت خوبی است.
ایشان تصریح کردند: اساتید دانشگاه اراک در ایجاد شرکتهای فناور بسیار کوشا بودند و در چهار سال گذشته حدود ۳۰ شرکت فناور در دانشگاه ایجاد شده و نزدیک به ۲۰ شرکت به دانش بنیان تبدیل شدهاند.
دکتر حمیدی با بیان اینکه در بخش صنعت و کشاورزی فعالیتهای خوبی توسط دانشگاه صورت گرفته است، بیان نمودند: اثربخشی دانشگاه در جامعه هر روز شاخصتر و برجستهتر میشود، با وجود تمام این تلاشها همچنان انتظارات مسئولان نظام، دولت، مجلس و نمایندگان از دانشگاه زیاد است و مردم هم انتظار دارند فعالیت دانشگاه در جامعه شاخص و اثربخشتر شود و در تمام عرصهها دانشگاه تلاش خود را مضاعف کند.
ایشان با اشاره به اینکه حرکت به سوی توسعه پایدار و توسعه علمی جز از طریق توجه ویژه به مراکز علمی امکانپذیر نیست، افزودند: تنها توجه واقعی برای برطرف کردن مشکلات مراکز علمی میتواند به توسعه پایدار و توسعه دانشمحور منجر شود.
وی بیان داشت: متاسفانه به نظر میرسد یک عزم جدی در کشور و نظام نسبت به توجه دانشگاهها و مراکز علمی وجود ندارد و بیشتر به وعده و وعید میگذرد.
رئیس دانشگاه اراک اضافه کرد: مدیریت دانشگاه در حال حاضر مدیریت بحران است، یعنی ما فقط تمام وقت خود را صرف مدیریت و ساماندهی بدهیها و به دست آوردن اعتبارات میکنیم.
دکتر حمیدی اظهار داشتند: در اوایل انقلاب یک دانشگاه در استان مرکزی وجود داشت اما امروز نزدیک به ۸۲ مرکز آموزش عالی در استان وجود دارد و این گستردگی وسیع سبب کاهش کیفیت و کاهش اعتبارات میشود.
وی با اشاره به اینکه کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی هم در حوزه آموزش و هم در حوزه تحقیقات وجود دارد و آخرین باری که برای دانشگاه تجهیزات تهیه شده، در حدود ۱۷ سال پیش است، خاطرنشان کرد: هم اکنون به شدت دانشگاه و سایر مراکز از کمبود تجهیزات آزمایشگاهی رنج میبرند.
دکتر حمیدی بیان نمودند: شاید بیش از ۸۲ درصد اعتبارات دانشگاهها صرف هزینههای پرسنلی میشود و آنچه که باقی میماند صرف امور دانشجویی میشود.
وی اظهار نمود: برای نخستین بار بعد از دوسال موفق شدیم حقالتدریسها را در سال گذشته پرداخت کنیم و حقالتحقیقها را که پروژههای زیادی داشتند را اخیرا موفق به پرداخت شدیم.
رئیس دانشگاه اراک ادامه داد: امسال از ردیف طرحهای عمرانی نزدیک به ۲۵ درصد به عنوان متوازنسازی اشتغالزایی کسر شده و در اختیار دستگاههای دیگر قرار گرفته است، البته در قانون پیشبینی شده که دانشگاهها هم میتوانند از سال ۹۷ از این اعتبار متوازنسازی استفاده کنند.
دکتر حمیدی با اشاره به اینکه اگر کشور بخواهد در توسعه پایدار قدم بردارد نیازمند یک عزم ملی است و همه باید همت کنند تا ساماندهی و ارتقا در کشور رقم بخورد، افزودند: عمده فعالیت بحث آموزش است و برای برطرف کردن مشکلات استان و کشور نیاز به حمایت جدی است.
در ادامه دکتر سلیمان نژاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی به ارائه گزارش عملکرد یک ساله حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی پرداختند.
در ادامه دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام محترم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان نمود: معلمی به دلیل نوع کار و اثربخشی در تعلیم و تربیت فرزندان این کشور شغلی شاخص محسوب میشود چراکه محصولات و ماحصل این شغل سرنوشت و آینده کشور و جامعه را رقم میزند.
وی با بیان اینکه معلم همواره با فکر و ذهن انسانها همراه است و تعلیم و تربیت توام با آموزش تخصصی انسان موثری را تربیت و مسیر جامعه را متحول میکند، افزود: بخش عمدهای از پیشرفت کشور امروز مرهون تلاشهای معلمان و اساتید است و باید قدردان این زحمات بود و در پیمایش ملی انجام شده در دهه 70 و دهه 90 شغل معلمی و تدریس در دانشگاه در زمره مشاغل تراز اول کشور بوده است.
باقری با تاکید بر اینکه باید روح امید و اعتماد در بین نسل جدید و دانشجویان ایجاد شود، گفت: با وجود همه مشکلات موفقیتهای بسیاری از سوی دانشگاههای کشور حاصل شده است و دانشجویان بسیاری را در کلیه سطوح تربیت کردهاند و در حوزه تولید علم و تعداد دانشجویان در سطح بینالمللی رشد مناسبی حاصل شده است و باید محیط برای آموزش متقاضیان نیز فراهم شود.
وی بر لزوم اصلاح زیرنظامهای آموزش عالی تاکید و تصریح کرد: آموزش عالی یکی از مراکزی است که به واسطه اتخاذ برخی سیاستهای نادرست درگیر چالشهای جدی شده است.
قائم مقام وزیر علوم فاصله گرفتن نظامها از ماموریتهای اصلی، شکلگیری مراکز آموزش عالی متعدد و بعضا با ماموریتهای موازی را از جمله چالشهای موجود در شاکله آموزش عالی کشور دانست و گفت: مسلما اصلاح این امور ساده نیست، اما عزم جدی برای اصلاح زیرنظامها در دولت دوازدهم وجود دارد و لازم است برای تحقق جراحیهای لازم از شرایط موجود فاصله گرفت، اما اقتضائات فعلی کشوری همچون بیکاری اصلاح امور را با کندی مواجه میکند.
وی اضافه کرد: در گذشته انتظار جامعه از متولیان آموزش عالی تربیت نیروی انسانی برای کادر فنی و اجرایی مورد نیاز کشور و تولید دانش فنی بوده است، اما امروز اقتضائات جامعه متفاوت شده است و استنباط جامعه این است که دانشگاه باید دردی از جامعه دوا کند و وارد مباحث و مشکلات مبتلابه کشور همچون اشتغال، مباحث اقتصادی، آسیبهای اجتماعی، ریزگردها، کمبود آب و ... شود.
باقری با تاکید بر اینکه دانشگاه باید محلی برای حل و رفع دردهای جامعه باشد، افزود: باید از پتانسیل معلمان و اساتید دانشگاه در جهت حرکت به سمت رفع مشکلات جامعه استفاده کرد، خوشبختانه به وضوح شاهد تغییر مسیر دانشگاهها و حرکت به سمت مسائل جامعه هستیم و باید این توجه افزایش یابد تا جامعه به این امر واقف باشند که دانشگاه پاسخگوی درد جامعه است و از طرفی دانشگاه نیز باید اقدامات خود را به جامعه منعکس کند.
وی با اشاره به انجام پروژههای صنعتی بزرگ توسط دانشگاههای کشور که در گذشته این توجه وجود نداشته است، بیان کرد: امروز نهالهای کوچک در دانشگاهها رویش پیدا کرده است و باید این محیط تقویت و بسترسازی لازم جهت توجه و ارائه راهکار جهت رفع مشکلات کشور ایجاد شود.
قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: مشکلات امروز به راهکار علمی نیاز دارد و تحقق این امر از مسیر دانشگاه عبور میکند و خوشبختانه امروز علائم و نشانههای ورود به دانشگاه اثرگذار و جامعهمحور را شاهد هستیم و باید جامعه در جریان این تلاشها قرار گیرند تا به توان حل مشکل دانشگاه باورمند شود.
وی با اشاره به آموزش محور بودن دانشگاهها در دهه 80 که این امر با اتخاذ سیاستها مناسب به پژوهش محوری دانشگاهها نیز سوق یافت، گفت: امروز وضعیت تولید مقالات علمی با وجود برخی نقدها مناسب است، اما لازم است که روند و رویکرد پژوهشمحوری در دانشگاهها بیشتر تسری یابد.
باقری با تاکید بر مهارتآموزی دانشجویان افزود: در حوزه آموزش دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی باید جدی گرفته شود تا فارغالتحصیلان دارای مهارت تربیت شوند و طی تلاش انجام شده در مجلس شورای اسلامی یک میلیارد دلار اعتبار ارزی اختصاص یافته است که تجهیز شدن دانشگاههای از طریق این اعتبار ممکن خواهند بود و لازم است که دانشگاهها نیز از منابع داخلی خود در امر تجهیز امکانات، بازآموزی کارشناسان و بکارگیری دانشجویان دکترا در کارگاهها استفاده لازم را داشته باشند و دانشگاه اراک نیز به واسطه وجود مشاغل و صنایع مختلف در اراک و استان میتواند در راستای افزایش کیفیت آموزشی و مهارتآموزی دانشجویان تلاش داشته باشد.
وی در حوزه تحصیلات تکمیلی بر توجه به کیفیت و فاصله گرفتن از کمیت تاکید کرد و گفت: رویکرد کمیگرایی در حوزه تحصیلات تکمیلی باید تغییر کند و این امر با تغییر آییننامه مسیر میشود و باید نرم پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی اصلاح شود و تمرکز بر کیفیت کار اموزش و تربیت مصروف شود.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: تقویت حوزههای فناوری در دانشگاهها با ایجاد مراکز رشد و هدفمند کردن تحقیقات اساتید و پایاننامهها یکی دیگر از سیاستهای وزارت علوم است که باید در دانشگاهها مورد توجه جدید قرار گیرد.
باقری تاکید کرد: بیان مشکلات دردی از جامعه دوا نمیکند بلکه ارائه راهکار راهگشای مشکلات جامعه خواهد بود و اساتید باید به سمت حرکت کنند.
در پایان مراسم از اساتید برتر و کارشناسان آموزشی برتر تقدیر و قدردانی گردید.
اسامی اساتید و کارشناسان برتر آموزشی به تفکیک دانشکده به شرح ذیل می باشد:
1) دانشکده علوم پایه
1- آقای دکتر محمد علی بداغی فرد
2- آقای دکتر مجید کمیجانی
3- آقای دکتر اسماعیل پیغان
کارشناس برتر آموزشی آقای مهدی نوده فراهانی
2) دانشکده فنی ومهندسی
1- آقای دکتر حسین مستعان
2- آقای دکتر آبتین عبادی
3- آقای دکتر محمد رضا شیخ الاسلامی
کارشناس برتر آموزشی آقای مجتبی قربعلی
3) دانشکده علوم انسانی
1- آقای دکتر سید شمس الدین هاشمی مقدم
2- آقای دکتر حسن حیدری
3- آقای دکتر ابراهیم اصلانی
4) دانشکده علوم ورزشی
1- خانم دکتر زینب مند علی زاده
5) دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی
1- آقای دکتر محمد حسن مرادی
2- آقای دکتر احمد رضا عباسی فر
کارشناس برتر آموزشی آقای محمد رضا احمدی