در دوران فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی فعالیت های آموزشی حضوری دانشگاه ها؛ سوال های زیادی برای دانشجویان و اساتید درمورد چگونگی فعالیت های آموزشی دانشگاه ها مطرح شده است. سوال هایی که هریک چالش های افراد زیادی را دربر می گیرد. اما وزارت علوم تحقیقات و فناوری طی بخشنامه ای با 20 بند به اکثر این سوالات پاسخ گفت و شیوه نامه عملکرد در این دوران را طراحی کرده است.
شیوه نامه ای که بند به بند آن انعطافی بی سابقه به نفع دانشجویان را نمایان می سازد.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم؛ در این سند؛ نکات، پیشنهادات و شیوههایی در زمینه کاستن از آسیب های ناشی از تعطیلی آموزش حضوری در دانشگاهها ارایه شده است. برخی از اصول و قواعد کلیدی لازم که در ادامه فعالیتهای آموزشی در نیمسال جاری با هدف تسهیل تداوم فرآیند آموزش در عین حفظ کیفیت آموزشی آمده است
دکتر آهنچیان مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی، در تشریح سند ۲۰بندی معاونت آموزشی وزارت علوم و هدف از تنظیم و ارسال آن به دانشگاهها گفت: پیش از هرچیز یادآوری و تاکید میکنم که نامه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ معاونت آموزشی به دانشگاه به هیچ وجه در قالب «بخشنامه» نبوده است و در پاسخ به درخواست بعضی دانشگاهها برای بررسی انعطاف بیشتر در مدیریت نیمسال دوم ۹۹-۹۸ تهیه و ارسال شده است.
وی افزود: در این سند تاکید شده است که مدیریت ادامه نیمسال که مطلقاً باید تا اتمام آن تداوم یابد بر عهده معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها است. دانشگاهها بر اساس این نامه میتوانند در صورت لزوم، با انعطاف بیشتری درخواستهای دانشجویان را در مواردی که در نامه ۱۱ فروردین ذکر شده است بررسی و تصمیمگیری کنند.
دکتر آهنچیان در پاسخ به این سوال که "آیا در شرایط کنونی حذف نیمسال تصمیم منطقیتری نبود؟ " تصریح کرد: حذف نیمسال به دو دلیل ممکن و ضروری نبود؛ اول اینکه در مهرماه ۱۳۹۹ تعداد بسیار زیادی از داوطلبان ورود به دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی پس از سالها برنامهریزی و کوشش آماده شرکت در آزمون ورودی و ورود به دانشگاه یا به مقطع بالاتری در دانشگاه هستند که این امر مستلزم فارغالتحصیلی و خروج نسبت منطقی از دانشجویان کنونی شاغل به تحصیل است.
وی بیان کرد: در صورت حذف نیمسال، عملاً ورود این دسته از داوطلبان به مهرماه ۱۴۰۰ و در حالت خوشبینانه به بهمن ۱۳۹۹ موکول میشد که حتماً مورد اعتراض به حق آنها قرار میگرفت. دوم اینکه دانشجویان زیادی هستند که مخالف حذف نیمسال هستند. آنها برای آینده خود برنامهریزی کردهاند و حذف نیمسال در حالت خوشبینانه یک سال دانشآموختگی آنان را به تعویق میانداخت.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی، با بیان اینکه سلامتی و حفظ جان دانشجویان اهمیت بیشتری از تعویق فارغالتحصیلی آنان دارد، عنوان کرد: برای معاونت آموزشی وزارت علوم، ارزش و قدر سلامتی و حفظ جان دانشجویان از هر امری مهمتر و ارزشمندتر است. در حقیقت چنانکه که در نامه ۱۱ فروردین ماه ذکر شده است توجه و تمرکز اصلی آن سند در درجه نخست بر برنامهریزی و اقدام برای حفظ جان دانشجویان و در درجه بعدی تداوم فرایند آموزش آن هم با حفظ کیفیت لازم است.
وی افزود: به همین دلیل بر استفاده از آموزشهای غیرحضوری و به ویژه آموزشهای الکترونیکی تاکید شده است و بسیاری از دانشگاهها هماکنون در این زمینه وارد شدهاند و در برخی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تا ۹۰% کلاسها به شیوه الکترونیکی برگزار میشود.
دکتر آهنچیان در پاسخ به این پرسش که "اگر دانشجویی به هر دلیل مایل به ادامه دادن نیمسال خود نشود بر اساس نامه اخیر به دانشگاهها، چگونه میتواند اقدام کند؟ " گفت: ممکن است گروهی از دانشجویان به دلایلی مایل به ادامه نیمسال جاری نباشند. آنها باید درخواست خود به همراه دلیل درخواست برای حذف نیمسال را به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه خود تحویل دهند تا پس از بررسی های لازم، نتیجه درخواست وی مشخص شود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی در پاسخ به سوالی درخصوص آنکه "آیا دانشجویان بر اساس انعطاف جدیدی که در مقررات داده شده است میتوانند درخواست مهمانی به شهر محل اقامت خود داشته باشند؟ " بیان کرد: روشن است که هر دانشگاه ظرفیت معینی برای پذیرش دانشجو دارند. اگر فرض کنیم که بر اساس تصمیمات ملی، برنامه حضوری آموزش در دانشگاهها در طول همین نیمسال که تا هفته نخست تیرماه ۱۳۹۹ ادامه دارد مجدداً دایر شد، دانشگاهها مقصد یا مورد درخواست مهمانی دانشجو بر اساس ظرفیت کلاس و آزمایشگاه و سایر فضاهای یادگیری در صورت بومی بودن دانشجو درباره آن تصمیم گیری میکنند. در غیر این صورت یعنی اگر تا پایان نیمسال برنامه آموزش به روش غیرحضوری تداوم پیدا کند که موضوع درخواست مهمانی منتفی است؛ زیرا دانشجو هر کجای ایران که باشد میتواند به روش الکترونیکی در دانشگاه محل تحصیل خود نیمسال تحصیلی خود را به پایان برساند.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز در پاسخ به برخی ابهام های پیش آمده در خصوص یکی از بندهای سند ارسال شده به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اظهار داشت: درخصوص بند مجاز بودن دانشجویان در حذف نیمسال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ بدون احتساب در سنوات باید تصریح کرد که این بند برای آن دسته از دانشجویانی است که دانشگاه آنان قادر به ارائه دروس به صورت الکترونیکی یا روشهای نوین آموزشی نبوده است و دانشجویان میتوانند درخواست حذف این نیمسال را از سنوات تحصیلیشان به دانشگاه ارائه کنند تا این درخواست به تشخیص معاون آموزشی و رئیس دانشگاه بررسی و تصمیمگیری شود.
بخــــــشنامه آمــــــــوزشی ابـــــلاغی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در اینجا مشاهده نمایید.