« عودة

اطلاعیه پذیرش دانشجو در دوره‌های مشترک تحصیلی دانشگاه اراک و دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون سراسری سال1402

اطلاعیه پذیرش دانشجو در دوره‌های مشترک تحصیلی دانشگاه اراک و دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون سراسری سال1402

در راستای جلب مشارکت دانشگاه های برتر در امر تربیت تخصصی-حرفه ای معلمان و به منظور تقویت رشته‌های علوم پایه، تفاهم نامه پذیرش دانشجوی دوره‌های مشترک تحصیلی در مقطع کارشناسی، میان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه اراک منعقد شده است. بر این اساس دانشگاه اراک از میان متقاضیان واجد شرایط آزمون سراسری سال1402 با شرایط اختصاصی در 5 رشته تحصیلی «آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زیست‌شناسی، و آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه» در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرش می‌کند.
دانشجویان پذیرش شده در این رشته ها نیمی از دوران تحصیل خود را (حدود 2 سال) در دانشگاه اراک می‌گذرانند و پس از کسب صلاحیت های علمی و عمومی، نیمی دیگر را در دانشگاه فرهنگیان تحصیل خواهند کرد و در پایان دوره با اخذ مدرک دوگانه از سوی دانشگاه اراک و دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلم جذب می‌شوند.
 
الف) شیوه پذیرش
1- پس از انتخاب رشته، سازمان سنجش آموزش کشور از بین متقاضیان، مطابق ضوابط کد رشته محل‌های تعیین شده اسامی افراد واجد شرایط را برای انجام مصاحبه عمومی و تخصصی به دانشگاه فرهنگیان اعلام می‌نماید.
2- پس از انجام مراحل گزینش دانشجو توسط دانشگاه فرهنگیان، اسامی پذیرفته شدگان از طریق سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.
3- پذیرفته شدگان برای ثبت نام به دانشگاه مشارکت کننده (دانشگاه اراک) مراجعه کرد و ثبت نام خود را قطعی می کنند.
 
ب) ضوابط اجرایی
1- دانشجویان پذیرش شده تحصیل خود را در دانشگاه اراک آغاز می کنند و دروس تخصصی دوره به همراه تعدادی دروس عمومی را حدوداً در 2 سال می‌گذرانند.
2- دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه اراک از کلیه مزایای رفاهی، خوابگاهی، آموزشی و  ... دانشجویان روزانه برخوردار می باشند.
3- دانشجویان پس از گذراندن دروس مشخص شده در دانشگاه اراک و تایید صلاحیت عمومی آن ها توسط گزینش وزارت آموزش و پرورش، از دانشگاه اراک منفک شده و بخش دوم دوره را که شامل دروس تربیتی، عمومی و کارورزی است در دانشگاهیان فرهنگیان می گذرانند.
4- پس از پایان بخش اول دوره در دانشگاه اراک، چنانچه به هر دلیلی امکان ادامه تحصیل دانشجو در دانشگاه فرهنگیان فراهم نباشد (عدم تمایل دانشجو، عدم داشتن شرایط گزینش یا صلاحیت علمی)، دانشجو با تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه می تواند در دانشگاه اراک در رشته تحصیلی مرتبط دوره خود (که در سال پذیرش در آن نمره قبولی کسب کرده است) تحصیل را ادامه داده و به پایان برساند. 
5- وزارت آموزش و پرورش مکلف است همزمان با شروع تحصیل دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان آنان را به عنوان متعهدین خدمت استخدام نماید.
تبصره: پرداخت حق الزحمه ماهیانه به دانشجویان طبق ضوابط از بدو شروع به تحصیل آنان در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌پذیرد. 
6- دانشجویان پذیرش شده در دوره ها در طول دوران تحصیل مورد گزینش مستمر قرار می گیرند.
7- در صورت ورود دانشجو به دانشگاه فرهنگیان، چنانچه وی به هر دلیلی از ادامه تحصیل انصراف دهد، می‌بایست کلیه هزینه های تحصیلی در دانشگاه مشارکت کننده (دانشگاه اراک) و دانشگاه فرهنگیان و ضرر و زیان مربوطه را طبق مقررات پرداخت نماید.
8- افرادی که موفق به فراغت از تحصیل در این دوره ها می‌شوند جزو متعهدین خدمت آموزش و پرورش محسوب شده و از گذراندن دوره ضرورت خدمت وظیفه معاف می باشند.
9- شهر محل خدمت دانشجو معلمان با اولویت خدمت در بوم توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین و توسط سازمان سنجش اعلام می گردد.
10- مدرک تحصیلی دانش آموختگان این دوره ها به صورت مشترک توسط دانشگاه اراک و دانشگاه فرهنگیان صادر می شود.