آغاز پذیرش مجدد دانشجویان بین المللی در دانشگاه اراک

آغاز پذیرش مجدد دانشجویان بین المللی در دانشگاه اراک

 

رئیس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اراک گفت: پذیرش مجدد دانشجویان بین المللی در دانشگاه اراک آغاز و از سال جاری، این مرکز علمی میزبان دانشجویان جدید عراقی است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک، دکتر " ابراهیم آقامحمدی" با اعلام این خبر افزود: بخشی از برنامه‌های  حوزه بین الملل این دانشگاه مربوط به جذب دانشجویان خارجی است که لازم است در این راستا اطلاع رسانی لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: تا سال گذشته دانشگاه اراک بیش از ۴۴۰  دانشجوی بین المللی که عمده آن از کشور عراق بود، جذب نمود و برنامه های مناسبی در این راستا هدفگذاری شده بود اما پس از مدتی عنوان دانشگاه اراک از لیست مورد تایید وزارت علوم عراق خارج شد هر چند این رویداد در شمار زیادی از دانشگاههای سراسر کشور نیز اتفاق افتاد.

رییس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اراک اظهار کرد: امسال بر اساس لیست جدید وزارت علوم عراق، خوشبختانه نام  دانشگاه اراک در لیست دانشگاههای معتبر قرار گرفت و اکنون در زمره دانشگاه‌هایی  است که مدرک آن مورد تایید وزارت علوم عراق است و این مهم در سامانه وزارت متبوع این کشور قابل رویت است.

 آقامحمدی گفت: این رویداد مهم در ۲ هفته اخیر اتفاق افتاده که فرصت و دستاورد مناسبی است که دانشگاه اراک مجددا وارد پروسه جذب دانشجوی خارجی از کشور عراق شده است.

وی ادامه داد: رویکرد محوری دانشگاه اراک تنها جذب دانشجو از کشور عراق نیست بلکه رویکرد تنوع بخشی مدنظر  است تا از دیگر کشورها نیز پذیرش دانشجو صورت گیرد که در این راستا مذاکراتی با کشورهای پاکستان، سوریه، لبنان انجام شده است و مذاکره با برخی کشورهای آفریقایی نیز در دستور کار این دانشگاه است.

رییس روابط بین الملل دانشگاه اراک بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۶۳۰۰۰۰۰ دانشجوی بین المللی در جهان  وجود دارد که کشورهای پیش رو چین، روسیه و ترکیه هستند. در ترکیه حدود ۲۶۱۰۰۰ دانشجوی بین المللی در حال تحصیل هستند. اکنون در ایران حدود ۱۰۰۰۰۰ دانشجوی بین المللی حضور دارند که حدود ۹۰ درصد دانشجویان بین المللی دانشگاههای کشور، عراق و افغانستان هستند. تنوع بخشی در پذیرش دانشجویان بین المللی، امری اجتناب ناپذیر است و باید اذعان داشت جذب دانشجو از یک کشور در بلندمدت نمی تواند سیاست مناسبی باشد و می‌طلبد در این راستا یک برنامه راهبردی برای دانشگاه‌ها ترسیم شود.

آقامحمدی اضافه کرد: لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد که در نیمه نخست امسال توانستیم بیش از ۶۰۰ دانشجوی جدید پذیرش کنیم که رقم قابل قبولی است و این رویداد برای نخستین بار است که در این دانشگاه اتفاق افتاده است همچنین جذب دانشجوی جدید برای نیمه دوم سال نیز از جمله برنامه های اولویت دار است.

وی با اشاره به اینکه دو نکته مهم در جذب دانشجویان بین المللی در دانشگاه اراک مدنظر است، گفت: نخست بازگشت این دانشگاه به لیست دانشگاههای معتبر کشور عراق و سپس پذیرش دانشجو با این میزان. در عین حال در این حوزه، تنوع بخشی در رشته های آموزشی ایجاد شده و اکنون همه دانشکده‌هایی به غیر از دانشکده علوم اداری و هنر، که دارای تحصیلات تکمیلی هستند دانشجوی بین المللی دارند.

رییس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اراک گفت: نکته قابل توجه آن است که در حوزه بین المللی سازی دانشگاه، جذب دانشجویان بین المللی شاید ۲۵ درصد مساله باشد و بخش های دیگر اعم از مباحث همکاری پژوهشی بین المللی، مباحث علمی، تفاهم نامه ها و قراردادهای منعقده بین المللی، تبادل استاد و دانشجو، تعامل و همکاری با سازمان های علمی، فرهنگی بین المللی و سخنرانی های مشترک نیز مورد توجه است که نیاز است در این حوزه نیز سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد.

 آقامحمدی با بیان اینکه شناسایی حوزه بین‌الملل تنها با دانشجویان بین المللی نباید مدنظر باشد، افزود: بر اساس  سیاست های بالا دستی تا چند سال آتی، شمار دانشجویان بین المللی وزارت علوم باید به ۲۵۰ هزار نفر برسد و در این راستا سیاست گذاری صورت گرفته اما اکنون  این رقم کمی بیش از ۱۰۰ هزار نفر است و میزان فاصله با هدف تعیین شده زیاد است و پرداختن به حاکمیت اعداد و ارقام در این خصوص، آنگونه که باید، مطلوب دانشگاه ها نیست.

وی بر کیفی سازی در دانشگاهها و مراکز علمی تاکید کرد و گفت: شاید جذب دانشجویان بین المللی برای دانشگاه ارزآوری داشته باشد و بتواند برخی از مشکلات دانشگاه‌ها را رفع کند اما کافی نیست و امکان ایجاد آثار منفی این اقدام در بازه زمانی بلندمدت دور از انتظار نیست.

رییس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اراک عنوان کرد: حفظ جایگاه و منزلت دانشگاه‌ها و آموزش عالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید حواسمان باشد که جذب دانشجویان بین المللی، خدشه‌ای به اعتبار دانشگاه‌ها وارد نکند، اما متاسفانه برخی از دانشگاه‌ها به این‌مهم توجه نکردند و متضرر شدند.

آقامحمدی گفت: به همین سبب نیاز است برای جذب دانشجویان بین المللی، با تدوین یک برنامه راهبردی، نخست ساختارسازی مناسب برای دانشگاهها صورت گیرد. در غیر این صورت شاید در کوتاه مدت در آمد مناسبی برای دانشگاه ایجاد کند و ارتباطات شکل بگیرد اما ماندگار نیست.

وی تصریج کرد: بحث دوم سیاست گذاری در راستای بین المللی سازی دانشگاه است که نیاز است در این راستا مشارکت لازم، از سوی گروه‌های علمی، اساتید و بخش های مختلف اداری و پشتیبانی شکل گیرد و آیین نامه تدوین شود و چرا که اگر خارج از چارچوب استانداردسازی، گام برداریم به طور حتم با آسیبهایی مواجه می شویم.

بحث سوم گفتمان سازی در سطح دانشگاه ها و حتی شهرهای دانشگاهی است تا تحول در نگرش مدیران و کارکنان و شهروندان صورت گیرد.

رییس دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه اراک گفت: دانشجویان خارجی سلایق خود را دارند و اتباع کشور ما نیستند لذا نیاز است در خصوص شیوه تعاملات و نحوه ارتباطات آموزش هایی صورت گیرد و بخش های مختلف اداری و گروه‌های آموزشی نیز شرح وظایف مشخص تعریف و انتظارات و نیازها بر اساس آن ساماندهی شود. همچنین درخواست پذیرش و اعلام ظرفیت دانشجوی بین المللی از سوی گروه‌های آموزشی صورت گیرد.

 آقامحمدی افزود: همچنین بر اساس ظرفیت اساتید، این مهم پس از ارزیابی در حوزه آموزش به حوزه بین الملل منتقل و بر اساس اعلام ظرفیت دانشکده ها و گروهها و نیز ایجاد مشوق ها با یک روند منطقی، اقدامات لازم در خصوص جذب دانشجویان  بین المللی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند تمرکز بیش از حد در جذب دانشجوی خارجی سبب می شود که مسئولان امر از دستیابی به اهداف و راهبرد اصلی دانشگاه غافل شوند و تحت تاثیر قرار گیرند که باید در این خصوص آسیب شناسی ها انجام و دانشگاهها برنامه راهبردی خود را تعیین تکلیف کنند تا از اعتبار و منزلت دانشگاه صیانت شود. زیرا بین المللی شدن دانشگاه ها در جهان کنونی امری اجتناب ناپذیر است.