« عودة

همایش تخصصی آب و آینده در دانشگاه اراک برگزار شد.

همایش تخصصی آب و آینده در دانشگاه اراک برگزار شد.

همایش تخصصی آب و آینده با رویکرد برنامه های سازگاری با کم آبی امروز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه اراک با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو در این آیین گفت: اکنون با محدودیت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعبی منابع آبی در کشور مواجه هستیم که باید در راستای رفع مشکلات این حوزه تدابیر ویژه ای از سوی مسئولان امر اندیشیده شود.

«بنفشه زهرایی» ظهر افزود: این میزان کمبود، ۲ برابر مصرف آب در بخش‌های صنعت، آشامیدنی و یک چهارم برداشت در بخش کشاورزی است و رقم بزرگی است که بتوان با طرح‌هایی مانند انتقال آب دریا، باروری ابرها و یا تخصیص پساب جبران شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست گذاران در حوزه تغییر اقلیم این است که بر این باورند اثرات حوزه اقلیم تدریجی است در حالی که اثر تغییر اقلیم، شیفت ناگهانی است.

دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: چنانچه سرانه منابع آب تجدیدپذیر استان‌های مختلف کشور را مقایسه کنیم این امر مشهود است که استان مرکزی با یک‌هزار و ۵۳۱ مترمکعب برای هر نفر در سال نسبت به سایر استانها در وضعیت سرانه خوبی قرار دارد اما این امر تصور نشود با تنش آبی مواجه نباشد. زهرایی گفت: استان مرکزی علاوه بر مهاجر فرست بودن، سرانه منابع آب تجدیدپذیری بالایی دارد که این ۲ عامل مهم فرصتی برای این استان از تنش‌های بحرانی آبی است.

وی با بیان اینکه سهم کاهش مصرف در استان مرکزی ۵۸۵ میلیون مترمکعب است، گفت: به همین میزان که کاهش مصرف در استان مرکزی اتفاق افتاده، شاهد کاهش برداشت هم هستیم که باید برنامه ریزی مناسب در راستای سازگاری با کم آبی تدوین شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: میزان برداشت‌های آب در استان مرکزی از ۲ هزار و ۷۵۹ میلیون متر مکعب در اواخر دهه ۸۰ به ۲ هزار و ۱۰۵ میلیون مترمکعب در دهه ۹۰ رسیده است، که این آمار نشان دهنده کاهش میزان مصرف منابع آبی است.

زهرایی افزود: مقرر بود تالاب‌ها و رودخانه‌های استان احیا شود تا منابع آب زیرزمینی افت نکند، اما این امر محقق نشد و و وضع آبخوان‌ها بدتر شد. مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیرکارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: دانشگاه اراک می‌تواند نفوذ آب‌های زیرزمینی در استان را به صورت تحقیق علمی مورد بررسی قرار دهد.

دکتر ذوالفقاری رییس دانشگاه اراک نیز در این همایش اظهار داشت: در پژوهشکده آب دانشگاه اراک ۴۰ هیات علمی در هشت گروه آموزشی فعال هستند.  

دکتر ذوالفقاری تاکید کرد: تمام مشکلات راه حل دارند و به طور حتم آینده منابع آبی نیز روشن است.

وی افزود: کشوری همانند ژاپن  بسیار زلزله خیز است اما این مشکل را با ارائه راهکارهای علمی رفع کردند و رفع مشکلات آبی هم نیازمند اقدام و راهکار علمی هدفمند است.

رییس دانشگاه اراک یکی از مشکلات کشور  را مصرف گرایی  عنوان کرد و گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل، مصرف کالا به حد نیاز و مابقی در امر صادرات است که می طلبد فرهنگ مصرف گرایی مورد  توجه ویژه قرار گیرد.

دکتر ذوالفقاری ادامه داد: در حامل های انرژی نیز همین امر صدق می کند و مردم مصرف گرا هستند که باید از این مشکل نیز گره گشایی کرد. وی گفت: در دانشگاه اراک شیوه جدیدی از دانشگاه داری از پایان تیرماه سال جاری آغاز شده که با ایجاد جذابیت در رشته های دانشگاهی  مشکلات حوزه های مختلف را رفع کنبم و مطالعات دانشجویان نیز بر حسب علاقه و اولویت باشد و تحقق این مهم نیازمند تامین زیرساخت ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز گفت: ساخت مخازن ذخیره آب آشامیدنی در قالب اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای این استان ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

«حشمت‌الله عباسی » افزود: برای اجرای این طرح، ۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد تا آب آشامیدنی پایدار در ۶۷ روستای این استان در اختیار اهالی قرار گیرد. وی بیان کرد: تاکنون سه‌هزار و ۳۵۰ مترمکعب از آن ساخته و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز در این آیین گفت: اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد ذخایر آبخوان‌های استان به اتمام رسیده است و همایش تخصصی آب و آینده با رویکرد برنامه‌های سازگار با کم‌آبی برگزار می‌شود.

عزت الله آمری با بیان اینکه استان مرکزی جزو استان‌های کم بارش است، افزود: میانگین بارش در استان ۲۶۰ میلیمتر معادل کشور است و با توجه به اعلام بارندگی فوق نرمال در پائیز امسال باید اذعان داشت که خشک‌سالی و ترسالی حول یک سکه است بنابراین امید است بارندگی‌های فوق نرمال با مدیریت همراه باشد. 

وی گفت در سال ۹۹ ، وزارت نیرو موظف شد محوریت برنامه‌های خود را مواجه با کم‌آبی تنظیم کند که در این راستا برای استان مرکزی چهار برنامه تدوین و تصویب شد که این برنامه ها در محورهای تعادل‌بخشی سفره‌های زیر زمینی به صورت هفت ساله تدوین و بیش از ۷۰ درصد برنامه‌های هفت‌ساله تاکنون محقق شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه دولت سیزدهم در حوزه تعادل‌بخشی و تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی با جدیت ورود کرده، گفت: در استان مرکزی کمترین تعداد چاه‌های غیرمجاز وجود دارد و تنها ۲۵۰ چاه غیرمجاز وجود دارد که تا پایان سال آینده تعیین تکلیف می‌شود. 

آمری تاکید کرد: اصلاح الگوی کشت در حوزه فضای سبز باید به سمت گیاهان کم‌آب‌بر تغییر کند که در این راستا مقرر شد تمام انشعابات از آب شرب برای فضای سبز قطع شود. 

در این همایش12 طرح برتر در حوزه بهره‌وری و مدیریت مصرف آب و فاضلاب مورد تجلیل قرار گرفت.