« عودة

پذیرش ۲۰۰ دانشجوی بورسیه در دانشگاه اراک

پذیرش ۲۰۰ دانشجوی بورسیه در دانشگاه اراک

به گفته ی رئیس دانشگاه اراک برای اولین بار ۲۰۰ دانشجوی بورسیه از طریق آزمون سراسری در این دانشگاه پذیرفته می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک، دکتر ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک در نشست خبری که با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه های استان مرکزی در خصوص تشریح رویکرد جدید آموزشی این دانشگاه در روز یکشنبه ۲۲ مرداد برگزار شد، بیان داشت: اصلی ترین مسئله ای که در رویکرد آموزشی جدید باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد جذابیت برای دانشجو است.

وی افزود: این جذابیت باید در راستای بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و با محتوای دینی، فرهنگی و انقلابی باشد. دکتر ذوالفقاری با اشاره به اینکه دانشگاه اراک در سال جاری برای اولین بار در استان، با اجرای ۴ طرح بورسیه‌ای، ۲۰۰ دانشجو را با همکاری صنایع و سازمان‌های مختلف پذیرش می‌کند، تصریح کرد: در اولین طرح با همکاری شرکت سایپا، در رشته مهندسی مکانیک ۱۵ دانشجو بورسیه تحصیلی و شغلی می‌شوند و مطابق نیاز شرکت سایپا درس می‌خوانند و بعد از فارغ التحصیلی استخدام این شرکت می‌شوند. امیدواریم با این اتفاق مثبت، شاهد یک تحول بزرگ در صنعت خودرو باشیم.

وی ادامه داد: در طرح بورسیه با همکاری بنیاد ملی نخبگان، ۱۷ دانشجو در هفت رشته مهندسی برق، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مواد، مهندسی شیمی و زیست شناسی گیاهی پذیرش میشوند. دانشجویان پذیرش شده در این طرح، در دوره تحصیل خود به همکاری با صنایع متقاضی خواهند پرداخت و ضمن دریافت حقوق ماهیانه مصوب طرح، از تسهیلات و اعتبارات متعددی بهره‌مند خواهند شد و پس از پایان تحصیل جذب همان صنایع خواهند شد و دوران خدمت وظیفه خود را نیز در همان صنعت می گذرانند.

دکتر ذوالفقاری بیان کرد: در طرح بورسیه آموزش برای آینده (آبا) با همکاری شرکت گداختار، دانشجویان دوره درسی خود را با رویکردی متفاوت و در تعامل تنگاتنگ با صنعت طی می‌کنند و قرار است امسال در قالب این طرح در دو رشته مهندسی مکانیک و مهندسی مواد جمعا ۵۰ دانشجو جذب می‌شوند. در این طرح، دانشجو در بدو ورود به دانشگاه کلاس درس را نمی‌بیند بلکه ابتدا واقعیت نهایی خود را می‌بیند و سپس درس را می‌خواند. در طرح آبا، هم کلیت درس‌ها و آموزش کلاسیک حفظ می‌شود و هم فرد بلافاصله بعد از تحصیل، توانایی اشتغال در صنایع را دارد چراکه آموزش دانش محور را فرا می‌گیرد تا مهارت دانش محور کسب کند.

رئیس دانشگاه اراک با اشاره به طرح پذیرش دانشجوی مشترک با دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: دانشگاه فرهنگیان از مهر امسال با همکاری دانشگاه‌های جامع کشور در پنج رشته آموزش فیزیک، ریاضی، زیست، شیمی و آموزش دانش آموزان با نیاز ویژه، به صورت مشترک جذب دانشجو می‌کند. دانشگاه اراک نیز در این طرح در تمامی پنج رشته دانشجو می‌پذیرد. در این طرح، طی دو سال، آموزش‌های تخصصی توسط دانشگاه اراک ارائه می شود و پس از پایان دو سال، یک مصاحبه صورت می‌گیرد که اگر دانشجویان در مصاحبه موفق شوند، به استخدام آموزش و پرورش درآمده و بخش دوم تحصیل شان را در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرانند و در نهایت به عنوان معلم مشغول بکارگرفته خواهند شد. یکی از مزیت های این دوره های مشترک این است که دانشجویان در پایان تحصیل خود از دو دانشگاه مدرک می‌گیرند.

دکتر شاه منصوری، معاون آموزشی دانشگاه اراک نیزدر ادامه این نشست اظهار کرد: سبک آموزش در دانشگاه اراک در حال تغییر است.

وی ضمن تاکید بر واقعیت گرا بودن دانشگاه آینده افزود: برای این امر، در طول سال‌ها، پژوهش های فراوانی انجام دادیم و به بحث مهارت در حوزه علوم انسانی نیز بسیار توجه شده است. در این طرح، دانشجو در دنیای وسیع اطلاعات و دانش گم نمی‌شود و برای انجام یک ماموریت ویژه درس می‌خواند. همچنین ایجاد امکان کسب درآمد در طول دوران تحصیل باعث ایجاد انگیزه در فرد در حین تحصیل می‌شود.