« Back

با حضور معاون اجرایی و مشاور رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی: اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری استان مرکزی افتتاح شد

با حضور معاون اجرایی و مشاور رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی: اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری استان مرکزی افتتاح شد

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک، معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این آیین بیان داشت: ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی در دستور کار ویژه این مرکز قرار دارد که در این راستا تاکنون ۱۷ اندیشکده به بهره‌برداری رسیده است.
 
مهدی پندار افزود: بهره گیری از ظرفیت های ملی و مطالعاتی استانها در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده که این مهم با جدیت دنبال می شود.
 
وی گفت: راه‌اندازی مراکز افکار سنجی، نوآوری،مدرسه حکمرانی و خلاق از جمله اقدامات انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که در حوزه دانش‌بنیان از آن بهره‌گیری می‌شود.
معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هفدهمین اندیشکده حکمرانی این مرکز در استان مرکزی راه‌ اندازی شد و اکنون در این راستا گامهای موثرتری برداشته می شود.
 پندار افزود: ارتقای هیات علمی در دانشگاه‌های دولتی و آزاد در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مدنظر ویژه قرار گرفته و امید است ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی مسیر توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر کشور را ترسیم کند.
مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهار داشت: وظیفه این مرکز اعلام وصول طرح ها و لوایح مجلس به عنوان مغزافزار مجلس شورای اسلامی است.
 
موسی پورموسوی با بیان اینکه در سالهای گذشته مرکز پژوهش‌ها  تنها در تهران مستقر بود، افزود: بهره گیری از ظرفیت های استانی برای اداره کشور در مجلس یازدهم هدفگذاری شد تا امور کشور در ۲ سطح عمومی و محلی مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: در راستای رفع مشکلات کشور، جهت تعامل و هم افزایی  مدیران و مسئولان به دانشگاه‌ها نیاز است‌ و مسئولان دانشگاه‌ها نیز در جریان بیشتر مسایل اجرایی کشور قرار گیرند.
 
مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل و هم افزایی مسئولان دانشگاه‌ها به حوزه اجرا به طور حتم می‌تواند به عنوان راهکار عملی برای مشکلات کشور مطرح باشد.
پور موسوی با بیان اینکه در اندیشکده حکمرانی ارتقای رتبه در سطح دانشگاه‌ها مدنظر ویژه قرار دارد، افزود: این ظرفیت در استان‌ها وجود دارد زمانی‌که طرح‌ها و لوایح عنوان می‌شود، مدیران حکمرانی بهبود وضعیت را رصد کنند.
 
رئیس دانشگاه اراک در این مراسم به نقش دانشگاه در حکمرانی پرداخت و وارداتی بودن ماهیت دانشگاه در کشور ما را عاملی برای عدم تحقق کامل کارکردهای دانشگاه دانست.
ذوالفقاری با بیان اینکه چندسالی است در دانشگاه اراک طراحی مدلی بومی برای دانشگاه، با عنوان دانشگاه آینده، مورد توجه ویژه است، گفت: در این مدل تلاش شده است که ضمن حفظ چارچوب کلان دانشگاه، تحولاتی در راستای بهبود کارکرد دانشگاه متناسب با نیازهای جامعه شکل گیرد.
وی انتقال چالش‌های گفتمان حل مسئله در کلاس درس، انتقال دانش ضمنی مدیران موفق و مستندسازی، انتشار، بهره‌برداری و توسعه آن و زمینه‌سازی اداره علمی کشور با بهره‌گیری از عقل جمعی دانشگاهیان و کارگزاران را از اقدامات کلان مورد توجه در دانشگاه آینده به منظور زمینه سازی حکمرانی دانش بنیان عنوان کرد.
رئیس دانشگاه اراک گفت: جذاب بودن برای نسل جوان، پیشرو بودن در تولید علم با زمینه بومی،  پیشرانی اقتصاد دانش بنیان و مردمی بودن را از دیگر ویژگی های اصلی دانشگاه آینده به عنوان دانشگاه در تراز گام دوم انقلاب‌ برشمرد.
در پایان این مراسم احکام عضویت ۱۱ نفر از نخبگان استان مرکزی در شورای علمی اندیشکده حکمرانی به آنان تقدیم شد.
گفتنی است هفدهمین اندیشکده حکمرانی استانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با حضور ‌معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان استانی استان مرکزی در دانشگاه اراک آغاز به کار کرد.