دکتر محسن نظری فر (متخصص مشاوره خانواده)

مشاوره خانواده یکی از پر مخاطب ترین و کارآمدترین حوزه های مشاوره و رواندرمانی است که عموماً در چهار حوزه:

           مشاوره پیش از ازدواج

           مشاوره زوجی (زوج درمانی)

           مشاوره خانواده

           و مشاوره طلاق

تعریف می شود که اختصارا به معرفی هر کدام می پردازم.

  1. مشاوره پیش از ازدواج

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج برای داشتن یک زندگی خانوادگی سالم و پرانرژی و ساختن یک رابطه متعهدانه بسیار زیاد است. مسائل زیادی وجود دارد که زوجین باید قبل از ازدواج به آن بپردازند: رابطه قبل از ازدواج، صحبت های قبل از ازدواج و حتی تست های روانشناسی قبل از ازدواج از جمله موارد مهمی است که پرداختن به آن ضروری به نظر می رسد. بررسی تناسب شخصیتی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی و جنسی از جمله اقداماتی است که به آن پرداخته می شود. همچنین بررسی سلامت روان زوجین، اهداف و انتظارات آنها و نیز حل مشکلات ایجاد شده در دوران آشنایی، نامزدی و عقد و نیز آموزش مهارت های ارتباطی در مشاوره پیش از ازدواج، انجام می­گیرد.

  1. مشاوره زوجی (زوج درمانی)

در طول زندگی مشترک، زوجین با تعارضات متفاوتی روبرو خواهند شد که گاهی خود قادر به رفع برخی از مشکلات هستند ولی در برخی موارد بهتر است از یک متخصص زوج درمانگر کمک بگیرند. مشاور زوجی (زوج‌ درمانی) نوعی از روان درمانی است که در آن، یک مشاور یا درمانگر با زوج‌ها کار می‌کند و کمک می‌کند تا هر دو فرد درگیر در روابط زناشویی، در رابطه‌شان بینش کسب کنند، ناسازگاری را حل کنند و رضایت از رابطه را با استفاده از انواع مداخلات درمانی بهبود بخشند.

مسائل مختلفی که در جلسات زوج درمانی مورد توجه قرار می گیرند شامل:

  • درگیری‌های مکرر، مشکلات رابطه‌ی جنسی، مشکل در برقراری ارتباط مؤثر، مشکل در کنترل خشم، خیانت، خشونت خانگی، تصمیم به طلاق، مشکلات مربوط به والدین زوجین، مشکلات ازدواج های قبلی، مسائل بهداشتی و پزشکی مزمن، ناباروری، قمار و مصرف مواد
  1. مشاوره خانواده

 برخی از مشکلات به قدری با خانواده پیوند می خورد که نیازمند درمان از طریق مشاوره خانواده و خانواده درمانی می باشد زیرا که ممکن است این مشکلات به خاطر ساختار خانواده ای که فرد در آن زندگی می کند و بزرگ شده است، باشد. در مواردی وقوع اتفاقاتی که ممکن است تمام اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار دهد مانند مرگ یکی از عزیزان، نیز مشاوره خانواده می تواند مفید باشد. طبق نظر مشاوران خانواده به وجود آمدن تنش ها و بحث ها در هر خانواده ای طبیعی می باشد و به عبارتی هر فردی با اختلافات خانوادگی مواجه می شود، ولی آنچه اهمیت دارد شیوه های مدیریت تعارض در خانواده است. این تعارضات ممکن است بین زوجین یا ارتباط والدین و فرزندان باشد. وجود اختلافات خانوادگی نیازمند آشنایی با مهارت هایی برای از بین بردن تنش های موجود می باشد.

  1. مشاوره طلاق

مشاوره پیش از طلاق برای زوجین در جهت تصمیم درست الزامی است، چون ممکن است زوجین از روی احساسات تصمیم گیری عجولانه ای داشته باشند و این در صورتی است که اگر با یک متخصص خانواده مشورت کنند به نتایج بهتری در جهت حفظ زندگی مشترک برسند. همچنین پدیده طلاق خانواده را آشفته می کند و طبق مطالعات انجام شده در خصوص مشاوره خانواده، طلاق نهایت سازگاری را می طلبد  و از آن جایی که طلاق و جدایی با یک فرایند سوگواری و بسیاری از احساسات منفی از قبیل احساس عجز و ناتوانی، غم، استرس و ترس همراه است نیازمند کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه خواهد بود و برای پشت سر گذاشتن مشکلات طلاق و نقش فرزندان و وضعیت ایجاد شده بعد از طلاق و به عبارتی سازگاری با این مشکل شرکت در جلسات مشاوره طلاق سودمند خواهد بود.

 

جناب آقای حجت محمدی

 

 

  • کارشناسی ارشد علوم تربیتی

-  سابقه کار فرهنگی 46سال

-  سابقه مشاوره 30 سال

-  مشاوره تحصیلی در زمینه های زیر:

1) برنامه ریزی درسی کاربردی از ششم ابتدایی تا سطح دکتری، تنظیم جدول برنامه ریزی درسی هفتگی خودکنترل اسکینر

2) ارائه اصول فنی برنامه ریزی درسی (یکی از دلایلی که برخی افراد بارها برنامه ریزی می نمایند و موفق به اجرای آن نمی شوند، آگاه نبودن از اصول فنی برنامه ریزی است).

3) روش مطالعه دروس حفظی SQ3R تحت عنوان تکنیک یادگیری برای همیشه

4) روش مطالعه دروس تحلیلی و فنی مهندسی SQ$R

5) روش خلاصه نویسی و یادداشت برداری محققان دانشگاه کرنل به عنوان بهترین روش خلاصه نویسی

6) قانون طلایی مرور و تکرار و چگونگی استفاده از جعبه لایتنر جی 5 به عنوان معجزه یادگیری

7) انتخاب رشته

8) پیش شرط های مطالعه

9) تکنیک های تست زنی در منزل و سرجلسه امتحان

10) راه های جلوگیری از حواس پرتی

11) راه های تقویت حافظه

12) رابطه اضطراب و موفقیت تحصیلی