« Back

از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی با حضور معاون پژوهشی وزارت عتف، استاندار مرکزی، روسای دانشگاه ها، مدیران عامل صنایع و اندیشمندان و فرهیختگان استان مرکزی تجلیل گردید.

از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی با حضور معاون پژوهشی وزارت عتف، استاندار مرکزی، روسای دانشگاه ها، مدیران عامل صنایع و اندیشمندان و فرهیختگان استان مرکزی تجلیل گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی در دانشگاه اراک، بیان نمود: دانشمندان و اساتید دانشگاه وابسته به وزارت علوم بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ قرارداد بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال ارتباط با صنعت و دانشگاه و جامعه در سال جاری داشتند. وی ادامه داد: تولید علم و برداشت مناسب برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت و حل مسائل جامعه از این محتواها هدف اصلی است و در کشور در کنار تحقیق بنیادی تولید علم، تلاش بر این است که برآیند این تحقیقات را در اقتصاد کشور مشاهده کنیم. معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۲۰۲۲ میلادی با چاپ بیش از ۷۸ هزار مقاله علمی از پژوهشگران، اساتید و دانشمندان کشور، جمهوری اسلامی ایران توانست جایگاه پانزدهم جهان را کسب کند. دکترصالحی با اشاره به ایجاد زیست بوم فناوری ادامه داد: امروز ۶۰ پارک علم و فناوری، بیش از ۲۴۰ مرکز رشد و بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری فعالیت دارند که از طریق این نهادها، فناوری‌های بومی مورد نیاز کشور ایجاد و تولید می شود. وی یادآور شد: هم اکنون بخش زیادی از محصولات و کالاهای مورد نیاز کشور در شرکت‌های دانش بنیان در حال تولید است

دکتر صالحی گفت: گرنت اساتید از سال آینده حداقل ۲ برابر می‌شود. معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: توجه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به مسئله پژوهش و فناوری یک ظرفیت مثبت برای کشور است. دکتر صالحی تصریح کرد: نشر مجله در بخش علوم اجتماعی و انسانی به زبان فارسی اهمیت ویژه دارد و اینگونه اقدامات ترویج زبان فارسی در جهان که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است. معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تقدیر از اقدامات مجلس شورای اسلامی در ۲ سال اخیر، گفت: برخی از مصوبه‌های مجلس زمینه حمایت‌های بسیار مناسبی از پژوهش و تحقیق را ایجاد کرده و این مهم بستر توسعه علم را بیش از پیش فراهم می‌سازد. وی افزود: هر مقاله منشاء اثر مقاله‌ها و دستاوردهای بزرگی استو هیچ فردی نمی‌تواند بدون چارچوب علمی، کشور را به سطح اول فناوری در جهان برساند. دکتر صالحی اضافه کرد: کشوری به سطح اول دانش و فناوری می زسد که پایه‌های علمی را توسط دانشمندان خودش پایه‌گذاری کند. معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بدون تردید بدون مقاله‌ها و پژوهش‌های علمی نمی توان به اقتصاد مبتنی بر دانش بومی رسید. دکتر صالحی تاکید کرد: وضعیت علمی کشور در جهان شتاب گرفته و این شتاب با ارج نهادن به پژوهشگران و اساتید حفظ شود. وی بیان کرد: مقالات دانشمندان ایرانی در جهان بیش از پیش دیده شده و با توجه به اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، حدود ۲ درصد در رشد علم جهان تاثیرگذار است. وی تاکید کرد: امروز با اینکه با مسئله تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم، اما ۳۷ درصد مقاله‌های اساتید و پژوهشگران این کشور مرزهای جغرافیایی را شکسته است. وی با بیان این نکته که هیچ صنفی مانند صنف دانشگاهیان و پژوهشگران نمی‌توانند از مرزهای تحریم عبور کنند، خاطر نشان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای غربی مقاله‌های دانشمندان این کشور دیده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی هم در این آیین گفت: وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده مولفه های حرکت در مسیر پیشرفت است. وی راهکار حل مشکلات کشور را اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان است از ارکان اقتصاد مقاومتی است که نشان دهنده اهمیت پژوهش در اقتصاد است. استاندار مرکزی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی درگیر وظایف خود و مسائل و مشکلاتی هستند که برخی از آنها مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است. دکترمخلص الائمه ادامه داد: دانشگاه باید بدون درگیر شدن با وزن گذشته و مشکلات آن، نگاه رو به آینده داشته باشد تا مسیر پیشرفت سریع تر طی شود. استاندار مرکزی با اشاره به نمای نامناسب در اطراف برخی از دانشگاه‌ها، بیان کرد: اصلاح تبدیل این نماها چ به محیط‌های پژوهشی آغاز شده است چراکه به معرفی مناسب‌تر از محیط دانشگاهی پژوهشی کمک می‌کند. دکتر ذوالفقاری رییس دانشگاه اراک هم در این آیین گفت: موفقیت و پیشرفت جامعه نتیجه پژوهش و تحقیق است. دکتر ذوالفقاری اقتصاد، رفاه، سلامت، اشتغال و تمامی ابعاد یک جامعه برای موفقیت نیازمند پژوهش هستند و برای تحقق این مهم باید زمینه فعالیت پژوهشگران فراهم شود. وی با تاکید بر اهمیت تقدیر از افرادی که توان خود را برای انجام پژوهش به کار می‌گیرند، ادامه داد: تقدیر از پژوهشگران برتر استان با تشکیل ستاد تخصصی و بررسی‌های تخصصی در دستور کار است که با تقدیر از این افراد زمینه تشویق و تقویت پژوهش بیش از قبل فراهم شود.