نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

افتتاح دفتر استانداردسازی در دانشگاه اراک

افتتاح دفتر استانداردسازی در دانشگاه اراک

افتتاح دفتر استانداردسازی در دانشگاه اراک

مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: دانشگاه‌ها و دانشجویان یکی از بهترین جوامع هدف در حوزه استانداردسازی هستند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، ساحل سها در حاشیه افتتاح دفتر استانداردسازی در دانشگاه اراک در جمع خبرنگاران گفت: در تدوین مقالات پژوهشی یکی از مهم‌ترین اسناد کمک کننده به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی استانداردهای ملی هستند چراکه بیش از 90درصد از آنها عینا از استانداردهای بین‌المللی نشات گرفته‌اند.

وی افزود: تدوین استانداردهای ملی می‌‌تواند در زمینه‌های گوناگون مورد توجه باشد و در حال حاضر نزدیک به 27هزار استاندارد ملی تدوین شده است.

سها تصریح کرد: کسانی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به فعالیت هستند جهت انجام پژوهش و آزمون‌های خود نیاز به یک رفرنس علمی قابل اتکا دارند که استانداردهای ملی تمام این سطوح را در گرایش‌های مختلف کشاورزی، غذایی، ساختمانی، مهندسی پزشکی، سیستم‌های مدیریت، اداری و میکروبیولوژی و... پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: دانشجویان معمولا در مقطع تحصیلات تکمیلی به پژوهش های پیشین و مقالات علمی بسنده می‌کنند که بسیاری از آنها ممکن است جنبه علمی داشته یا نداشته باشد و هیچ راهی برای تشخیص صدق آنها ندارند.

سها بیان کرد: براین اساس دانشجو نیز به این نتایج به عنوان نتایج پژوهش‌های پیشین بسنده کرده و تطابق یا عدم انطباق را با پژوهش‌های خود می‌سنجد که این اقدامات کافی نیستند و صحت ندارند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی افزود: استانداردهای ملی بر مبنای استانداردهای بین‌المللی نوشته شده و جامعه علمی آنها را تایید یا تکذیب می‌کند تا پیش‌نویس آن ارائه شود که این مهم طی مراحل پیچیده و دقیق انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشور ما نیز متخصصان گرد آمده و در خصوص تناسب عناوین اعلام نظر می‌کنند تا نهایت تعهد را در متن استانداردهای بین‌المللی داشته باشند و اگر در جاهایی با اصول علمی، قانونی و شرعی ما تضادهایی وجود دارد مورد بحث علمی قرار می‌گیرد.

سها گفت: در تدوین استانداردهای ملی ریزاندیشی‌های بسیاری صورت می‌گیرد و حتی در سطوح واژه‌شناسی نیز موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این منبع و ذخیره بزرگ علمی وجود دارد و خیل عظیم دانشجویان و اساتید دانشگاهی از آن آگاه نیستند و نمی دانند که اجرای استاندارد ملی به مثابه قانون مجلس الزامی است و تا این حد دارای پشتوانه قانونی است، اما دانشجویان مسیر و سویه را نمی‌دانند.

سها افزود: هدف ما این است که در ابتدا استاندارد‌ها را به آنها شناسانده و راه‌ها را به آنها نشان دهیم تا از روش‌های رایگان و به روز بین‌المللی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: همچنین دانشجویان باید در تدوین استانداردهای ملی بازوان اجرایی ما باشند. بسیاری خدمات بدون استاندارد هستند و نیاز به تدوین استاندارد براساس پژوهش دارند که استانداردهای پژوهش‌محور نام دارند و جایی بهتر از دانشگاه در خصوص پرداختن به این مهم وجود ندارد.

سها گفت: در صدد هستیم این ارتباط متقابل ایجاد شود و همکاران به دانشجویان در زمینه عنوان پایان‌نامه‌ها مشورت دهند و عنوان‌های اولویت‌دار برای استانداردسا