به گزارش روابط عمومی دانشگاه اراک؛دکتر محمد علی داستان؛ عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اراک طرح «دستورالعمل ارزیابی سازهای مدارس دارای بام سبز» تدوین و به مرحله اجرا رساند. که این دستورالعمل میتواند خلاء علمی ناشی از عدم آشنایی مهندسان رشته عمران با آییننامههای داخلی و خارجی مربوط به بام سبز را برطرف نموده و شناخت مناسبی برای مهندسان طراح و ناظران ساختمان در رابطه با انواع بام سبز و ساختارهای آنها ایجاد نماید.
در این طرح پژوهشی آییننامههای مختلف داخلی و خارجی ارزیابی و جمعبندی میشود و راهکارهای یکپارچهای جهت استفاده طراحان سازه ارائه میشود. در این راستا آییننامههای خارجی ASCE، FLL و ASTM و آییننامههای داخلی شامل مقررات ملی ساختمان و نشریات سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفتند و دستور العمل ارزیابی سازه ای مدارس دارای بام سبز تدوین گردید.
آغاز همکاری های دانشگاه اراک با سازمان نوسازی مدارس
موضوع مدارس سبز، از مهمترین عنوانهای اجرایی و پژوهشی برای نوسازی مدارس کشور قرار داده شده است؛ چراکه مدارس سبز دارای ابعاد مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی هستند و امروزه در کشورهای مختلف به این موضوع توجه ویژه میشود. یکی از مهمترین اجزای ساختمان سبز، بام سبز است. با این وجود نگاه دقیق و کاملی از رعایت نکات طراحی و نظارت بر اجرا برای استفاده از بام سبز در مدارس وجود نداشت. این پروژه آغازگر همکاری های دانشگاه اراک با سازمان نوسازی مدارس است و موجب شده است که همکاریها منقطع نباشد و با توجه به نیازهای سازمان نوسازی مدارس این همکاریها ادامهدار باشد.
گامی برای کاربردی کردن پایان نامه های دانشجویی
هدف دیگری که در این طرح پژوهشی نهفته است کاربردی کردن پایان نامه های مقطع ارشد و دکتری است چرا که تعدادی از پایاننامههای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه اراک در حوزه بام سبز تعریف شده است و امکان استفاده از نقشههای واقعی مدارس برای ارزیابی امکان استفاده از بام سبز در آنها میسر شد.
ارتباط گسترده دانشگاه در گرو این پروژه تحقیقاتی با سایر دانشگاه های کشور
در راستای تحقق با کیفیت این پروژه جلساتی نیز با اساتید دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت و شهید رجایی برگزار شد که نتیجه آنها ایجاد و گسترش فعالیتهای تحقیقاتی مشترک بود. در این راستا تلاش شد که با توجه به پتانسیلهای موجود در دانشگاههای مختلف تحقیقات مشترکی بین اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تعریف شود. همچنین در حوزه داوری پایاننامهها از ظرفیتهای موجود در دانشگاهها استفاده شود تا کیفیت تحقیقات بهبود یابد و دانشگاه اراک به عنوان دانشگاهی فعال و خلاق در بین دانشگاههای کشور شناخته شود.
فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت/ فرصت رفع نیاز های واقعی جامعه
گفتنی است فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت، فرصتی برای آشنایی اعضای هیات علمی با نیازهای واقعی صنعت و جامعه است. این فرصت مطالعاتی زمینه مناسبی برای ارتقای توانمدیها و مهارتهای آنها در جهت کسب دانش بومی و انتقال یافتههای پژوهشی به جامعه فراهم میسازد. در طی این مدت، عضو هیات علمی میتواند شناخت بیشتری از فضای کار واقعی در جامعه و صنعت بدست آورد. ارتباط دانشگاه با صنایع مختلف تقویت شده و همکاریهای پایدار علمی و پژوهشی بین آنها ایجاد میشود. از امکانات صنایع استفاده مطلوب صورت میگیرد و تحقیقات در دانشگاهها به سمت نیازهای جامعه جهت دهی میشوند. یافتههای جدید از دانشگاهها به صنعت انتقال یافته و مشکلات واحدهای صنعتی نیز مرتفع میشود. همچنین با شناسایی فناوریهای مورد نیاز صنعت، سیاستگذاری مناسبی برای رشد آن پایهگذاری میشود.