وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصه‌های سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخاب‌ها رقم می­خورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد. بمناسبت فرا رسیدن 16 آذر و گرامیداشت روز دانشجو با حضور دکتر مصطفی معین ،به همت انجمن اسلامی دانشگاه اراک مراسمی در سالن شهید چمران این دانشگاه برگزار شد. دکتر معین در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه اراک، بهترین و عزیزترین دوستان خود در کشور را دانشجویان عنوان کرد و با اشاره به اینکه هنوز خودم را دانشجو می­دانم، گفت: 16 آذرماه از جنبه‌های گوناگون سیاسی، تاریخی، اجتماعی و حتی اخلاقی هویت جنبش دانشجویی کشور ماست و روز ماندگاری به شمار می‌رود. وی با اشاره به عمر 60 ساله روز دانشجو که هرساله باشکوه­تر از سال­های گذشته برگزار می­شود، بر مسئولیت و رسالت دانشجویان در عرصه­های سیاسی و اجتماعی در کنار رسالت علمی تاکید کرد و افزود: جنبش دانشجویی در عمر 60 ساله خود فراز و نشیب­های زیادی داشته است و در همه این تلاطم­ها نقاط عطف و سرنوشت­سازی وجود دارد. بنیانگذار جبهه دموکراسی­خواهان و حقوق بشر ایران اعتراض به شهادت سه دانشجو را اولین نقطه عطف و کانون مقاومت دانست و با اشاره به اعتراض علیه کودتای آمریکایی انگلیسی به عنوان نقاط عطف جنبش­های دانشجویی در سال­های گذشته، بر خاموش نشدن این تحرکات تاکید کرد. وی عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از روزهای قبل از 16 آذر تحرکات آرمان­خواهانه، عدالت­جویانه و اعتراض علیه رژیم شاه شدت بیشتری می­گرفت و دانشجویان با شعار اتحاد، مبارزه و پیروزی جهت دستیابی به اهداف آرمانی خود فعالیت می‌کردند و این اعتراضات دانشجویی به جامعه منتقل شده و انگیزه­بخشی می­کرد. معین قیام 15 خرداد و اعتراضات منتهی به پیروزی انقلاب را محصول فعالیت­های دانشجویی و جنبش­های دانشجویی دانست و حتی شاخص­ترین مدیران جنگ را از دانشجویان عنوان کرد و افزود: علاوه بر حضور در جبهه مقابل دشمن، حتی در پشت جبهه­ها اساتید و دانشگاهیان برنامه‌ریزی لجستیکی جنگ را بر عهده داشتند و حتی بعد از جنگ در دوره دولت سازندگی نیز دانشجویان پیشقدم بودند و نقش بی­بدلیلی را در سازندگی ایفا کردند. وی با اشاره به دوم خرداد 1376 و نقش تعیین­کننده دانشجویان و دانشگاهیان در آن حماسه، سرخوردگی و منزوی شدن جنبش­های دانشجویی در آن زمان را نیز نقطه عطفی نزولی دانست و تصریح کرد: از سال 1384 دوران سیاهی آغاز شد و با توجه به خساراتی که به کشور وارد شد، دانشجویان و جنبش­های دانشجویی درصدد جبران برآمدند و در سال 92 نیز تلاش­ها به نتیجه رسید و دولت تدبیر و امید با حمایت دانشجویان انتخاب و مستقر شد. وزیر اسبق علوم با تاکید بر اینکه جنبش­های دانشجویی باید قدر خود را بدانند و بار دیگر نقش خود را در انتخابات پایان سال و انتخابات ریاست جمهوری دور بعد با قدرت ایفا کنند، اظهار کرد: باید قدر این پتانسیل را دانست و از استعدادهای آنها استفاده کرد. کار دانشجو صرفا در سطح علمی و تحصیل خلاصه نمی­شود بلکه به موازات آنها رسالت­های دیگری نیز دارد. وی تاکید کرد: دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصه­های سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخاب‌ها رقم می­خورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد. معین با اشاره به فعالیت­های سیاسی خود در دوران رژیم شاه، با بیان اینکه از نظر علمی هیچگاه کم نیاوردیم حتی به عنوان دانشجویان ستاره­دار از نظر علمی به شمار می­رفتیم، گفت: امروز نیز باید همان استراتژی­ها سرلوحه کار جنبش­های دانشجویی قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه دانشجویان ما باید در عرصه علمی، اجتماعی و سیاسی بدرخشند چون در اوج انگیزه، انرژی، آرمان­خواهی و قدرت تشکیلاتی و سازمانی و درگیر وابستگی مادی و خانوادگی کمتری هستند، گفت: دانشگاه در معنای واقعی خود باید در کنار مباحث علمی رسالت اجتماعی خود را دنبال کند و از جامعه تحلیل درست و شناخت واقعی داشته و فعالیت­های خود را به عرصه عمومی اختصاص دهد و در حوزه­هایی که احساس خلاء می­شود، وارد شود. معین یکی از اقدامات انجام شده بعد از استعفا از وزارت علوم را ایجاد انجمن اخلاق دانست و هدف از ایجاد انجمن را از بین بردن خلاءهای اخلاقی موجود در جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال­های اخیر سیاست، اقتصاد و فرهنگ مبتنی بر فریب و ریا بوده است و رفع نیاز در این حوز‌ه‌ها منجر به ایجاد انجمن اخلاق شد. وی به ایجاد جمعیت توسعه علمی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه هنوز در کشور ما علم به عنوان یک اولویت قلمداد نمی­شود و تنها در این زمینه شعار داده­ایم، گفت: باید سه تا چهار درصد تولید ناخالص ملی صرف تولید علم شود، در صورتی که در شرایط کنونی سهم این بخش چیزی در حدود 0.5 درصد است و از این بابت کشوری عقب‌افتاده محسوب می­شویم. این یک واقعیت تلخ است و باید آسیب­شناسی شود که چرا قوانین تصویب شده به اجرا نمی­رسند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات اضافه کرد: به منظور آسیب­شناسی این موضوعات موسسه رحمان تاسیس شد و در حال حاضر 23 آسیب توسط موسسه رحمان شناسایی شده است که دولتمردان می­توانند از نتایج گزارش مربوطه در این حوزه بهره­مند شوند. بنیانگذار جبهه دموکراسی­خواهان و حقوق بشر ایران بر لزوم ایجاد احساس امنیت، آزادی فکر، بیان و قلم برای دانشجویان تاکید کرد و گفت: این موارد حق اساسی آنهاست و در قانونی اساسی نیز این حقوق برای افراد لحاظ شده است. در ادامه این نشست جمعی از دانشجویان سوالات خود را از معین مطرح کردند و وی در پاسخ به اینکه آینده اصلاحات را چطور می­بیند، گفت: براساس تجربه و فرآیندی که تاکنون طی شده است آینده اصلاح­طلبی را روشن می­بینیم. سیر کلی رو به صعود است چراکه آگاهی مردم روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر آن حرکت جهان به سمت اصلاح­طلبی و دموکراتیزه شدن است. تنها باید نقاط قوت و ضعف و فرصت­ها و تهدیدات را رصد و بررسی کنیم. وزیر اسبق علوم عدم وجود تشکیلات مستقیم رقابت در داخل جبهه اصلاح­طلبی، عدم بهره­گیری  از پتانسیل­های دانشگاهی و ... را بخشی از نقاط ضعف اصلاح­طلبان در سال­های اخیر عنوان کرد و در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت و عملکرد دولت اظهار کرد: یکی از مهمترین عملکردهای دولت حل کردن مسئله بغرنج هسته­ای بود که با عنایت خداوند و تلاش­های تیم مذاکره­کننده و رئیس جمهور به سرانجام رسید، اما مسلما در بحث اقتصادی به دلیل خسارت­های زیادی که به کشور وارد شده است، هنوز اتفاق چشمگیری رخ نداده و بازسازی شرایط زمانبر خواهد بود. در این نشست بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه اراک به مناسبت روز دانشجو قرائت شد.(نقل از ایسنا) گزارش تصویری مراسم دکتر معین

دکتر معین: دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند

دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصه‌های سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخاب‌ها رقم می­خورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد. بمناسبت فرا رسیدن 16 آذر و گرامیداشت روز دانشجو با حضور دکتر مصطفی معین ،به همت انجمن اسلامی دانشگاه اراک مراسمی در سالن شهید چمران این دانشگاه برگزار شد.

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری گفت:

دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصه‌های سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخاب‌ها رقم می­خورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد.

Description: http://markazi.isna.ir/Files/News/Image/13949/114505t.jpg

بمناسبت فرا رسیدن 16 آذر و گرامیداشت روز دانشجو با حضور دکتر مصطفی معین ،به همت انجمن اسلامی دانشگاه اراک مراسمی در سالن شهید چمران این دانشگاه برگزار شد.

دکتر معین در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه اراک، بهترین و عزیزترین دوستان خود در کشور را دانشجویان عنوان کرد و با اشاره به اینکه هنوز خودم را دانشجو می­دانم، گفت: 16 آذرماه از جنبه‌های گوناگون سیاسی، تاریخی، اجتماعی و حتی اخلاقی هویت جنبش دانشجویی کشور ماست و روز ماندگاری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به عمر 60 ساله روز دانشجو که هرساله باشکوه­تر از سال­های گذشته برگزار می­شود، بر مسئولیت و رسالت دانشجویان در عرصه­های سیاسی و اجتماعی در کنار رسالت علمی تاکید کرد و افزود: جنبش دانشجویی در عمر 60 ساله خود فراز و نشیب­های زیادی داشته است و در همه این تلاطم­ها نقاط عطف و سرنوشت­سازی وجود دارد.

بنیانگذار جبهه دموکراسی­خواهان و حقوق بشر ایران اعتراض به شهادت سه دانشجو را اولین نقطه عطف و کانون مقاومت دانست و با اشاره به اعتراض علیه کودتای آمریکایی انگلیسی به عنوان نقاط عطف جنبش­های دانشجویی در سال­های گذشته، بر خاموش نشدن این تحرکات تاکید کرد.

وی عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از روزهای قبل از 16 آذر تحرکات آرمان­خواهانه، عدالت­جویانه و اعتراض علیه رژیم شاه شدت بیشتری می­گرفت و دانشجویان با شعار اتحاد، مبارزه و پیروزی جهت دستیابی به اهداف آرمانی خود فعالیت می‌کردند و این اعتراضات دانشجویی به جامعه منتقل شده و انگیزه­بخشی می­کرد.

معین قیام 15 خرداد و اعتراضات منتهی به پیروزی انقلاب را محصول فعالیت­های دانشجویی و جنبش­های دانشجویی دانست و حتی شاخص­ترین مدیران جنگ را از دانشجویان عنوان کرد و افزود: علاوه بر حضور در جبهه مقابل دشمن، حتی در پشت جبهه­ها اساتید و دانشگاهیان برنامه‌ریزی لجستیکی جنگ را بر عهده داشتند و حتی بعد از جنگ در دوره دولت سازندگی نیز دانشجویان پیشقدم بودند و نقش بی­بدلیلی را در سازندگی ایفا کردند.

وی با اشاره به دوم خرداد 1376 و نقش تعیین­کننده دانشجویان و دانشگاهیان در آن حماسه، سرخوردگی و منزوی شدن جنبش­های دانشجویی در آن زمان را نیز نقطه عطفی نزولی دانست و تصریح کرد: از سال 1384 دوران سیاهی آغاز شد و با توجه به خساراتی که به کشور وارد شد، دانشجویان و جنبش­های دانشجویی درصدد جبران برآمدند و در سال 92 نیز تلاش­ها به نتیجه رسید و دولت تدبیر و امید با حمایت دانشجویان انتخاب و مستقر شد.

وزیر اسبق علوم با تاکید بر اینکه جنبش­های دانشجویی باید قدر خود را بدانند و بار دیگر نقش خود را در انتخابات پایان سال و انتخابات ریاست جمهوری دور بعد با قدرت ایفا کنند، اظهار کرد: باید قدر این پتانسیل را دانست و از استعدادهای آنها استفاده کرد. کار دانشجو صرفا در سطح علمی و تحصیل خلاصه نمی­شود بلکه به موازات آنها رسالت­های دیگری نیز دارد.

وی تاکید کرد: دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصه­های سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخاب‌ها رقم می­خورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد.

معین با اشاره به فعالیت­های سیاسی خود در دوران رژیم شاه، با بیان اینکه از نظر علمی هیچگاه کم

نیاوردیم حتی به عنوان دانشجویان ستاره­دار از نظر علمی به شمار می­رفتیم، گفت: امروز نیز باید همان استراتژی­ها سرلوحه کار جنبش­های دانشجویی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان ما باید در عرصه علمی، اجتماعی و سیاسی بدرخشند چون در اوج انگیزه، انرژی، آرمان­خواهی و قدرت تشکیلاتی و سازمانی و درگیر وابستگی مادی و خانوادگی کمتری هستند، گفت: دانشگاه در معنای واقعی خود باید در کنار مباحث علمی رسالت اجتماعی خود را دنبال کند و از جامعه تحلیل درست و شناخت واقعی داشته و فعالیت­های خود را به عرصه عمومی اختصاص دهد و در حوزه­هایی که احساس خلاء می­شود، وارد شود.

معین یکی از اقدامات انجام شده بعد از استعفا از وزارت علوم را ایجاد انجمن اخلاق دانست و هدف از ایجاد انجمن را از بین بردن خلاءهای اخلاقی موجود در جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سال­های اخیر سیاست، اقتصاد و فرهنگ مبتنی بر فریب و ریا بوده است و رفع نیاز در این حوز‌ه‌ها منجر به ایجاد انجمن اخلاق شد.

وی به ایجاد جمعیت توسعه علمی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه هنوز در کشور ما علم به عنوان یک اولویت قلمداد نمی­شود و تنها در این زمینه شعار داده­ایم، گفت: باید سه تا چهار درصد تولید ناخالص ملی صرف تولید علم شود، در صورتی که در شرایط کنونی سهم این بخش چیزی در حدود 0.5 درصد است و از این بابت کشوری عقب‌افتاده محسوب می­شویم. این یک واقعیت تلخ است و باید آسیب­شناسی شود که چرا قوانین تصویب شده به اجرا نمی­رسند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات اضافه کرد: به منظور آسیب­شناسی این موضوعات موسسه رحمان تاسیس شد و در حال حاضر 23 آسیب توسط موسسه رحمان شناسایی شده است که دولتمردان می­توانند از نتایج گزارش مربوطه در این حوزه بهره­مند شوند.

بنیانگذار جبهه دموکراسی­خواهان و حقوق بشر ایران بر لزوم ایجاد احساس امنیت، آزادی فکر، بیان و قلم برای دانشجویان تاکید کرد و گفت: این موارد حق اساسی آنهاست و در قانونی اساسی نیز این حقوق برای افراد لحاظ شده است.

در ادامه این نشست جمعی از دانشجویان سوالات خود را از معین مطرح کردند و وی در پاسخ به اینکه آینده اصلاحات را چطور می­بیند، گفت: براساس تجربه و فرآیندی که تاکنون طی شده است آینده اصلاح­طلبی را روشن می­بینیم. سیر کلی رو به صعود است چراکه آگاهی مردم روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر آن حرکت جهان به سمت اصلاح­طلبی و دموکراتیزه شدن است. تنها باید نقاط قوت و ضعف و فرصت­ها و تهدیدات را رصد و بررسی کنیم.

وزیر اسبق علوم عدم وجود تشکیلات مستقیم رقابت در داخل جبهه اصلاح­طلبی، عدم بهره­گیری  از پتانسیل­های دانشگاهی و ... را بخشی از نقاط ضعف اصلاح­طلبان در سال­های اخیر عنوان کرد و در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت و عملکرد دولت اظهار کرد: یکی از مهمترین عملکردهای دولت حل کردن مسئله بغرنج هسته­ای بود که با عنایت خداوند و تلاش­های تیم مذاکره­کننده و رئیس جمهور به سرانجام رسید، اما مسلما در بحث اقتصادی به دلیل خسارت­های زیادی که به کشور وارد شده است، هنوز اتفاق چشمگیری رخ نداده و بازسازی شرایط زمانبر خواهد بود.

در این نشست بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه اراک به مناسبت روز دانشجو قرائت شد.(نقل از ایسنا)

گزارش تصویری مراسم دکتر معین