وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری گفت:
دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصههای سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخابها رقم میخورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیتپذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد.
بمناسبت فرا رسیدن 16 آذر و گرامیداشت روز دانشجو با حضور دکتر مصطفی معین ،به همت انجمن اسلامی دانشگاه اراک مراسمی در سالن شهید چمران این دانشگاه برگزار شد.
دکتر معین در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه اراک، بهترین و عزیزترین دوستان خود در کشور را دانشجویان عنوان کرد و با اشاره به اینکه هنوز خودم را دانشجو میدانم، گفت: 16 آذرماه از جنبههای گوناگون سیاسی، تاریخی، اجتماعی و حتی اخلاقی هویت جنبش دانشجویی کشور ماست و روز ماندگاری به شمار میرود.
وی با اشاره به عمر 60 ساله روز دانشجو که هرساله باشکوهتر از سالهای گذشته برگزار میشود، بر مسئولیت و رسالت دانشجویان در عرصههای سیاسی و اجتماعی در کنار رسالت علمی تاکید کرد و افزود: جنبش دانشجویی در عمر 60 ساله خود فراز و نشیبهای زیادی داشته است و در همه این تلاطمها نقاط عطف و سرنوشتسازی وجود دارد.
بنیانگذار جبهه دموکراسیخواهان و حقوق بشر ایران اعتراض به شهادت سه دانشجو را اولین نقطه عطف و کانون مقاومت دانست و با اشاره به اعتراض علیه کودتای آمریکایی انگلیسی به عنوان نقاط عطف جنبشهای دانشجویی در سالهای گذشته، بر خاموش نشدن این تحرکات تاکید کرد.
وی عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از روزهای قبل از 16 آذر تحرکات آرمانخواهانه، عدالتجویانه و اعتراض علیه رژیم شاه شدت بیشتری میگرفت و دانشجویان با شعار اتحاد، مبارزه و پیروزی جهت دستیابی به اهداف آرمانی خود فعالیت میکردند و این اعتراضات دانشجویی به جامعه منتقل شده و انگیزهبخشی میکرد.
معین قیام 15 خرداد و اعتراضات منتهی به پیروزی انقلاب را محصول فعالیتهای دانشجویی و جنبشهای دانشجویی دانست و حتی شاخصترین مدیران جنگ را از دانشجویان عنوان کرد و افزود: علاوه بر حضور در جبهه مقابل دشمن، حتی در پشت جبههها اساتید و دانشگاهیان برنامهریزی لجستیکی جنگ را بر عهده داشتند و حتی بعد از جنگ در دوره دولت سازندگی نیز دانشجویان پیشقدم بودند و نقش بیبدلیلی را در سازندگی ایفا کردند.
وی با اشاره به دوم خرداد 1376 و نقش تعیینکننده دانشجویان و دانشگاهیان در آن حماسه، سرخوردگی و منزوی شدن جنبشهای دانشجویی در آن زمان را نیز نقطه عطفی نزولی دانست و تصریح کرد: از سال 1384 دوران سیاهی آغاز شد و با توجه به خساراتی که به کشور وارد شد، دانشجویان و جنبشهای دانشجویی درصدد جبران برآمدند و در سال 92 نیز تلاشها به نتیجه رسید و دولت تدبیر و امید با حمایت دانشجویان انتخاب و مستقر شد.
وزیر اسبق علوم با تاکید بر اینکه جنبشهای دانشجویی باید قدر خود را بدانند و بار دیگر نقش خود را در انتخابات پایان سال و انتخابات ریاست جمهوری دور بعد با قدرت ایفا کنند، اظهار کرد: باید قدر این پتانسیل را دانست و از استعدادهای آنها استفاده کرد. کار دانشجو صرفا در سطح علمی و تحصیل خلاصه نمیشود بلکه به موازات آنها رسالتهای دیگری نیز دارد.
وی تاکید کرد: دانشجو باید رسالت اجتماعی و سیاسی خود را دنبال کند و در عرصههای سیاسی حضوری جدی داشته باشد، چراکه سرنوشت جامعه و کشور در این انتخابها رقم میخورد، براین اساس، تحصیل علم باید با مسئولیتپذیری اجتماعی و سیاسی همراه باشد.
معین با اشاره به فعالیتهای سیاسی خود در دوران رژیم شاه، با بیان اینکه از نظر علمی هیچگاه کم
نیاوردیم حتی به عنوان دانشجویان ستارهدار از نظر علمی به شمار میرفتیم، گفت: امروز نیز باید همان استراتژیها سرلوحه کار جنبشهای دانشجویی قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان ما باید در عرصه علمی، اجتماعی و سیاسی بدرخشند چون در اوج انگیزه، انرژی، آرمانخواهی و قدرت تشکیلاتی و سازمانی و درگیر وابستگی مادی و خانوادگی کمتری هستند، گفت: دانشگاه در معنای واقعی خود باید در کنار مباحث علمی رسالت اجتماعی خود را دنبال کند و از جامعه تحلیل درست و شناخت واقعی داشته و فعالیتهای خود را به عرصه عمومی اختصاص دهد و در حوزههایی که احساس خلاء میشود، وارد شود.
معین یکی از اقدامات انجام شده بعد از استعفا از وزارت علوم را ایجاد انجمن اخلاق دانست و هدف از ایجاد انجمن را از بین بردن خلاءهای اخلاقی موجود در جامعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سالهای اخیر سیاست، اقتصاد و فرهنگ مبتنی بر فریب و ریا بوده است و رفع نیاز در این حوزهها منجر به ایجاد انجمن اخلاق شد.
وی به ایجاد جمعیت توسعه علمی ایران اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه هنوز در کشور ما علم به عنوان یک اولویت قلمداد نمیشود و تنها در این زمینه شعار دادهایم، گفت: باید سه تا چهار درصد تولید ناخالص ملی صرف تولید علم شود، در صورتی که در شرایط کنونی سهم این بخش چیزی در حدود 0.5 درصد است و از این بابت کشوری عقبافتاده محسوب میشویم. این یک واقعیت تلخ است و باید آسیبشناسی شود که چرا قوانین تصویب شده به اجرا نمیرسند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات اضافه کرد: به منظور آسیبشناسی این موضوعات موسسه رحمان تاسیس شد و در حال حاضر 23 آسیب توسط موسسه رحمان شناسایی شده است که دولتمردان میتوانند از نتایج گزارش مربوطه در این حوزه بهرهمند شوند.
بنیانگذار جبهه دموکراسیخواهان و حقوق بشر ایران بر لزوم ایجاد احساس امنیت، آزادی فکر، بیان و قلم برای دانشجویان تاکید کرد و گفت: این موارد حق اساسی آنهاست و در قانونی اساسی نیز این حقوق برای افراد لحاظ شده است.
در ادامه این نشست جمعی از دانشجویان سوالات خود را از معین مطرح کردند و وی در پاسخ به اینکه آینده اصلاحات را چطور میبیند، گفت: براساس تجربه و فرآیندی که تاکنون طی شده است آینده اصلاحطلبی را روشن میبینیم. سیر کلی رو به صعود است چراکه آگاهی مردم روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر آن حرکت جهان به سمت اصلاحطلبی و دموکراتیزه شدن است. تنها باید نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات را رصد و بررسی کنیم.
وزیر اسبق علوم عدم وجود تشکیلات مستقیم رقابت در داخل جبهه اصلاحطلبی، عدم بهرهگیری از پتانسیلهای دانشگاهی و ... را بخشی از نقاط ضعف اصلاحطلبان در سالهای اخیر عنوان کرد و در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت و عملکرد دولت اظهار کرد: یکی از مهمترین عملکردهای دولت حل کردن مسئله بغرنج هستهای بود که با عنایت خداوند و تلاشهای تیم مذاکرهکننده و رئیس جمهور به سرانجام رسید، اما مسلما در بحث اقتصادی به دلیل خسارتهای زیادی که به کشور وارد شده است، هنوز اتفاق چشمگیری رخ نداده و بازسازی شرایط زمانبر خواهد بود.
در این نشست بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه اراک به مناسبت روز دانشجو قرائت شد.(نقل از ایسنا)