نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

مدرسه کسب و کار اراک بعد از دو هفته برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی به فراگیران، به کار خود پایان داد

مدرسه کسب و کار اراک بعد از دو هفته برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی به فراگیران، به کار خود پایان داد

مدرسه کسب و کار اراک بعد از دو هفته برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی به فراگیران، به کار خود پایان داد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر احسان منصوری، مدیرگروه مهندسی صنایع دانشگاه اراک و از حامیان و اساتید مدرسه کسب و کار اراک در آیین اختتامیه این مدرسه که با حضور جمعی از اصحاب صنایع برگزار شد، گفت: محتوای آموزشی نامتوازن و نامتناسب یکی از مشکلات موجود در دانشگاه‌ها و مدارس است که موجب ناکارآمدی بازار کار می‌شود.

وی افزود: گاهی اوقات دانشجویان مجبور هستند تعداد بسیاری واحد درسی را بگذرانند در حالیکه ممکن است این دروس فاقد کارآمدی برای آنها باشد، یکی دیگر از دلایل بروز مشکلات در این حوزه می‌تواند برخاسته از نبود مدرس کاربلد و مجرب در مدارس باشد.

منصوری با بیان اینکه انگیزه مربیان و اساتید و مخصوصا معلمان در مدارس پایین است و آنها اعلام نارضایتی از نظام آموزشی می‌کنند، تصریح کرد: مهارت معلمان و اساتید بسیار پایین است و این در حالی است که شرایط در جهان به شدت در حال تغییر بوده و ما باید خود را با این تغییرات همسو کنیم.

منصوری ضمن ارائه گزارشی علمی در سطح جهانی در حوزه رتبه های آموزشی گفت: چندان نمی‌توان به این رتبه‌ها اعتماد و اتکا کرد، اما در هر صورت از وضعیت خوبی از این لحاظ برخوردار نیستیم.

مدیرگروه مهندسی صنایع دانشگاه اراک ضمن ارائه تعریفی از مدرسه کسب و کار در دنیا، گفت: این مدرسه به مدرسه‌ای در سطح دانشگاه گفته می‌شود که فارغ‌التحصیلان آن توانایی مدیریت و اداره کسب و کار را پیدا می‌کنند.

منصوری اضافه کرد: در مدارس کسب و کار حسابداری، مدیریت، اقتصاد، کارآفرینی، مدیریت مالی و ...تدریس می‌شود و سعی شده است اکثر این دروس در حد توان ارائه شود و برخی نیاز به تحصیلات آکادمیک دارد.

وی ادامه داد: تاسیس مدارس کسب و کار به سال 1819 و حدود 50 سال بعد از انقلاب صنعتی برمی‌گردد، یعنی مدارس کسب و کار بعد از انقلاب صنعتی آغاز به کار کردند.

این مدرس مدرسه کسب و کار با اشاره به آمار مدارس کسب و کار در آمریکا و اروپا، گفت: تنها در ایالت ماساچوست در آمریکا حدود 17 مدرسه کسب و کار و در مجموع در آمریکا 390 مدرسه وجود دارد. اگر آنها در حوزه‌های مختلف در دنیا مطرح هستند در این حوزه نیز وضع همینگونه است.

وی ادامه داد: بریتانیا دارای 87 مدرسه کسب و کار و فرانسه نیز به عنوان اولین کشور موسس این مدارس در دنیا دارای 60 مدرسه است، همچنین 134 مدرسه در کشور هند وجود دارد که بعد از آمریکا رتبه دوم را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه جایگاه ایران از این لحاظ بعد از امارات و تایوان قرار دارد، گفت: در ایران اولین مدرسه کسب و کار در سال 93 در تهران شکل گرفت که وابسته به دانشگاه شریف است. این مدرسه دارای 9 استاد و 100 دانشجو است و پشتوانه مالی آن براساس شهریه و اسپانسر است. شهریه این مدرسه چهار میلیون و 700هزار تومان بوده و فراگیران در رده سنی 10 تا 14 سال قرار دارند.

مدیرگروه مهندسی صنایع دانشگاه اراک با بیان اینکه مدرسه کسب و کار اراک امسال آغاز به کار کرده است، ادامه داد: این مدرسه دارای 12 استاد، پنج نفر پرسنل اداری و 14 دانشجو یا فراگیر است که در اراک استقرار دارد. پشتوانه مالی آن نیز تنها بر مبنای شهریه‌ای است که از ثبت‌نام کنندگان اخذ شده است. این فراگیران در رده سنی بین 12 تا 17 سال قرار دارند.

منصوری گفت: طبق برآوردهایی که تا سال 2050 در دنیا به دست آمده است، ثروت جهان در این سال هفت برابر خواهد شد و جمعیت جهان به 9 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در این زمینه یک موسسه علمی سهم ثروت کشورها در جهان را اندازه‌گیری کرده‌ است و برآورد شد که از کل ثروت 86 تریلیون دلاری جهان، 34درصد در آمریکاست. اگر این افراد در همه حوزه‌های علمی و اقتصادی رتبه یک را کسب می‌کنند بیشترین ثروت دنیا را نیز در اختیار دارند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: کشور ما یک درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده است، اما حدود یک دهم درصد از کل ثروت دنیا را دارد و از این لحاظ در فقر به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، معاون پژوهشی دانشگاه اراک نیز در این مراسم گفت: یکی از معضلات جامعه امروز ما این است که علاقمندی‌های خود را دنبال نمی‌کنیم.

دکتر علیرضا فضلعلی افزود: باید به علاقه‌های فرزندان خود اهمیت داده و آنها را به آن سمتی سوق دهیم که برای یادگیری آن علاقمندند.

وی با بیان اینکه حتی یک چهارم تحصیلکرده‌های ما علاقه‌مندی خود را دنبال نکرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر، 60درصد از کنکوری‌ها در رشته تجربی آزمون دادند، اما نباید فقط به بازارکار آینده نگاه کرد بلکه باید به علاقمندی نیز توجه کرد.

فضلعلی با تاکید بر اینکه در سایه تلاش جدی به همه آنچه که می‌خواهیم دست پیدا خواهیم کرد، گفت: جامعه‌ای که با فقر دست و پنجه نرم می‌کند در هیچ حوزه‌ای به اعتلا نخواهد رسید.

معاون پژوهشی دانشگاه اراک گفت: اگر کارآفرینی در جامعه توسعه پیدا کند فقر ریشه کن خواهد شد و جامعه‌ای توسعه یافته همراه با رفاه را شاهد خواهیم شد.

به گزارش ایسنا؛ در پایان این مراسم از اساتید مدرسه کسب و کار اراک تقدیر به عمل آمد.

مدرسه کسب و کار اراک سومین مدرسه کسب و کار کشور بعد از دانشگاه شریف و دانشگاه فردوسی مشهد توسط دانشگاه اراک تأسیس شد.