نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

کارآفرینی دانشجویی با سرمایه منفی

کارآفرینی دانشجویی با سرمایه منفی

زرینچه ، نام خلاقیت و کارآفرینی است که از ساده ترین استارت آپ های دانشجویی جرقه خورده است و اکنون در سطح کشور حرف هایی برای گفتن دارد.
این حرکت نه تنها یک کارآفرینی دانشجویی است بلکه پویشی است که  خودباوری را تقویت می کند وثابت کرده است با تکاپو و خلاقیت می توان محدودیت ها را جا گذاشت.
آقایان محمد فروغی و رضا شاکری دانشجویان ترم 7 رشته مهندسی برق دانشگاه اراک، موفق به طراحی پلتفرمی با عنوان زرینچه شده اند که ماهیت اصلی آن بازار فروش بدون واسطه محصولات با کیفیت است.
آقای رضا شاکری در مورد چگونگی عملکرد این سیستم در مصاحبه با روابط عمومی دانشگاه اراک گفت: فروشگاه اینترنتی زرینچه به عنوان اولین مرجع تخصصی فروش کیف و کوله پشتی فعالیت خود را از سال ۹۷ با هدف ارائه انواع کیف و کوله پشتی آغاز کرد. با گذشت زمان و گسترش فعالیت های فروشگاه، زرینچه به حوزه های دیگری همچون کمربند، ساعت، کفش، شال و کلاه و به‌ طور کلی اکسسوری‌جات وارد خواهد شد و به اقتضای زمان و نیاز مشتریان نیز به حوزه های دیگری که وجود یک مرجع برای تهیه اکسسوری‌جات است وارد خواهد شد.
آقای محمد فروغی ایده پرداز دیگر این طرح نیز گفت:
هدف اولیه ما این بود کالاهایی را بیاوریم که برند معروفی نیستند اما کیفیت و اعتبار خوبی دارند.
اگر در بازار نگاهی بیندازیم، خواهیم دید کالاهایی وجود دارند که توسط تولید کننده مطرحی تولید نشده اند اما از جنس و کیفیت معقولی برخوردارند و در عین کیفیت، در بازار شناخته شده نیستند.
هدف اصلی ما ایجاد پل ارتباطی بین مشتری و تولید کننده بود.
در زرینچه فقط بحث فروش نیست و راهنمای خرید(قیمت، کاربرد و ...) به صورت مشاوره تلفنی و مجازی بررسی می شود که  متقاضیان خرید خوبی داشته باشند و براساس ظواهر کالایی را انتخاب نکند و بعد از خرید صاحب ضرر شوند.
آقای شاکری به محدودیت و مسائلی که در ابتدای مسیر داشته اند اشاره کرد و گفت: ما نه تنها سرمایه ای نداشتیم بلکه با سرمایه اولیه منفی آغاز کرده ایم. اولین وسیله مورد نیاز ما داشتن لپ تاپ بود و ما تنها یک دستگاه لپ تاپ داشتیم.
سرمایه مورد نیاز برای خرید دامنه سایت را قرض گرفتیم چرا که در زمانی بود که قیمت دلار لحظه ای تغییر می کرد. البته این سختی ها را با جان و دل انتخاب کردیم و هیچ کدام اجباری نبود.
آقای فروغی از چگونگی پایان محدودیت های مسیر موفقیت گفت و نقش دانشگاه و اساتید دانشگاه را در این روند بسیار ارزنده دانست و اظهار کرد : دانشگاه بستری بود تا ما با یکدیگر آشنا شویم و استعداد های خود و همچنین همدیگر را بهتر بشناسیم. در میان اساتید دانشگاه نیز آقای دکتر موسوی تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه بسیار در این زمینه به ما کمک کرده اند.
این کارآفرینان جوان، نبود مشاوران متخصص در زمینه کسب و کار را مهم ترین مسئله پیش روی خود دانستند و خطاب به تمام کسانی که صاحب ایده های کسب و کار هستند گفتند: مطمئنا اولین ایده ای که در ذهن انسان است بهترین زمینه گشای خلاقیت و ایجاد کسب و کار برای خود او است.