فرایند پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه اراک براساس هفت مرحله زیر انجام می گیرد:
۱- متقاضیان غیر ایرانی تحصیل در دانشگاه اراک باید مدارک ذیل را تهیه کنند و طی مراجعه حضوری و یا از طریق ایمیل (d-international@araku.ac.ir) تصویر این مدارک را در اختیار دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اراک قرار دهند.
الف) تکمیل فرم پذیرش در دانشگاه اراک (فرم را از اینجا دانلود کنید)
ب) تصویر صفحه اول گذرنامه،
ج) سوابق علمی (رزومه): فقط برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری
د) تصویر مدارک تحصیلی و ریزنمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی،
نکات مهم در خصوص مدرک تحصیلی متقاضیان:
۱- متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی باید دارای مدرک دیپلم (معادل پایان دوره تحصیلات متوسطه در ایران) و پیش دانشگاهی یا معادل آن باشند.
۲- متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک کارشناسی معتبر داشته باشند.
۳- متقاضیان مقطع دکتری باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد معتبر داشته باشند.
۴- مدارک تحصیلی و ریزنمرات صادره از مدارس یا دانشگاههای کشور متبوع متقاضی باید به زبان های انگلیسی و فارسی ترجمه شود و مورد تایید سفارت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور متبوع متقاضی قرار گرفته باشد.
۲- دانشگاه اراک پس از بررسی مدارک متقاضی و دریافت نظر گروه آموزشی مربوطه، موافقت یا عدم موافقت خود با پذیرش متقاضی را اعلام می کند.
۳- در صورت موافقت دانشگاه اراک با پذیرش متقاضی، شخص متقاضی به سامانه http://saorg.ir:۸۰۸۱ مراجعه می کند و پس از ثبت نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری از طریق ایمیل (d-international@araku.ac.ir) یا تماس تلفنی با شماره ۳۲۶۲۱۰۶۲-۸۶-۰۰۹۸ کد رهگیری خود را به دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه اراک اعلام می کند.
۴- دانشگاه اراک با استفاده از کد رهگیری اعلام شده توسط دانشجو و موافقت سازمان امور دانشجویان، متقاضی را به صورت موقت پذیرش می نماید. دقت کنید که پذیرش موقت هیچ حقی برای دانشجو در خصوص ثبت نام قطعی و ادامه تحصیل ایجاد نخواهد کرد.
۵- پس از پذیرش موقت دانشجو، یک ترم تحصیلی زمان برای اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اخذ پروانه اقامت در نظر گرفته شده است که دانشجو ملزم است در این زمان تعیین شده از خاک کشور ایران خارج و با روادید تحصیلی نوع E وارد کشور ایران شود. شایان ذکر است که تا زمان ارائه پروانه اقامت معتبر، دانشگاه مجاز به ثبت نام قطعی دانشجو نمی باشد.
۶- پس از ثبت نام موقت دانشجو در دانشگاه و انجام امور کنسولی در مدت زمان قانونی، با ارائه پروانه اقامت معتبر خود به دانشگاه ، ثبت نام قطعی دانشجو صورت می پذیرد.
۷- پس از ثبت نام قطعی، تحصیل دانشجو تابع کلیه قوانین جاری دانشگاه محل تحصیل خواهد بود.
*نکات مهم:
۱- تسلط به زبان فارسی یکی از شرایط اصلی تحصیل در دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران است. میزان تسلط آن دسته از متقاضیان غیر ایرانی که مقطع تحصیلی قبلی خود را در ایران گذراندهاند، مورد قبول است و میزان آشنایی سایر متقاضیان غیر ایرانی که مقطع تحصیلی قبلی خود را در ایران نگذرانده اند باید توسط یکی از مراکز رسمی زبان آموزی فارسی در کشور سنجیده و اعلام شود. جهت مشاهده لیست مراکز زبان آموزی کلیک کنید.
۱- مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شهید بهشتی
۲- مرکز زبان آموزی دانشگاه اصفهان
۳- مرکز بین المللی آموزشی زبان فارسی - دانشگاه فردوسی مشهد
۴- مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
۵- مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه همدان
۶- مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شیراز
۲- حداکثر مهلت تحویل مدارک متقاضیان غیرایرانی جهت اخذ پذیرش نهایی برای نیمسال اول سال تحصیلی حداکثر تا پایان اسفند ماه سال قبل و برای نیمسال دوم تا پایان شهریور ماه همان سال است.